Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1406540_0001.png
8. oktober 2014
J.nr. 14-4271913
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 828 af 19. september 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406540_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål nr. S 1823 oplyse, hvor meget
mængden af danskernes papiraffald opgjort i procent samlet set reduceres med til gavn
for miljøet, jf. formålet med afgiften på husstandsomdelte reklametryksager?
Svar
Af lovforslaget til reklameafgiftsloven (L50, folketingsår 2012-2013) fremgår det, hvilken
udvikling i afgiftsgrundlaget der blev forudsat.
Det blev skønnet, at der i 2015 skulle betales afgift af ca. 119.5000 ton papir,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgiftsgrundlaget
Ton
Afgiftsgrundlag før adfærd
Reduktion som følge af afgiften
Afgiftsgrundlag efter adfærd
Anm.: Tallene er afrundet.
Kilde: L 50, folketingsår 2012-2013
2012
160.000
2013
153.000
8.000
145.000
2014
146.000
22.000
124.000
2015
140.500
21.000
119.500
2016
137.000
20.500
116.500
I lovforslaget blev det skønnet, at mængden af husstandsomdelte reklamer uden afgift
ville falde på grund af flere tilmeldinger til nej tak-ordningerne og på grund af en øget
fokusering hos branchen. Det blev skønnet, at antallet af tilmeldingerne til nej tak-
ordningerne ville falde med 2,5 pct. pr. år, faldende til 1 pct. pr. år efter 2015. Branchens
egen reduktion blev skønnet til at udgøre 2 pct. pr. år. Det betyder, at afgiftsgrundlaget
før adfærd skønnes at blive reduceret med 4,5 pct. fra 2014 til 2015 og 3 pct. fra 2015 til
2016,
jf. tabel 2.
Ved lovforslaget blev det skønnet, at reklameafgiften isoleret set reducerer mængden af
reklamer med 15 pct.
Tabel 2. Afgiftsgrundlaget
Pct.
Afgiftsgrundlag før adfærd
Reduktion som følge af afgiften
Afgiftsgrundlag efter adfærd
Kilde: L 50, folketingsår 2012-2013
2013
4,5
5,0
9,5
2014
4,5
15,0
19,5
2015
4,5
15,0
19,5
2016
3,0
15,0
18,0
Der vil i den kommende samling blive fremsat et lovforslag omhandlende de ændringer,
som EU-Kommissionens godkendelse af reklameafgiftsloven medfører.
Såfremt udviklingen på reklamemarkedet giver anledning til ændringer i afgiftsgrundlag og
provenu, vil dette fremgå af lovforslaget.
Side 2 af 2