Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1412893_0001.png
27. oktober 2014
J.nr. 14-4310875
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 824 af 17. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Jens Madsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412893_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i skatte- og afgiftsrestancerne fra 2007 og frem til
i dag og herunder oplyse, hvorledes regeringen har tænkt sig at reducere restancerne?
Svar
Jeg har modtaget følgende svar fra SKAT, som jeg kan henholde mig til:
”I nedenstående tabel fremgår udviklingen i de samlede skatte- og afgiftsrestancer for
perioden 2007 – juni 2014 i faste priser (2014-pl).
Tabel 1. Udviklingen i skatte- og afgiftsrestancer i perioden 2007-juni 2014
Mia. kr., 2014-pl
Skatte- og afgiftsrestancer
2007
41,4
2008
47,7
2009
52,9
2010
55,7
2011
59,1
2012
60
2013
43,4
jun-14
45,5
Anm.: Ved opgørelsen af restancerne fra ultimo 2013 og senere anvendes en ny opgørelsesmetode. Restanceopgø-
relserne ultimo 2013 og senere kan derfor ikke direkte sammenlignes med tallene for 2007 til 2012. Opgørelserne fra
2013 omfatter alene krav, som er inddrivelsesmodne og oversendt til SKATs inddrivelsesenhed til inddrivelse i EFI.
Den primære forskel i opgørelsen er, at posten ”Ligningsmæssig henstand” ikke indgår fra 2013 og frem. Posten
omfatter ca. 14 mia. kr. hvor der er meddelt henstand efter skatteforvaltningslovens § 51, fordi den skattepligtige har
klaget over skatteansættelsen. Posten indeholder dermed krav, som ikke er inddrivelsesmodne.
I tillæg til de anførte ’skatte- og afgiftsrestancer’ kommer ’kommunale restancer’, ’underholdsbidrag (Udbetaling
Danmark)’, ’statslige restancer’ og ’andre offentlige restancer’ på i alt 23,0 mia. kr. per jun-14, således at de samlede
offentlige restancer per jun-14 er på i alt 68,5 mia. kr., jf. SAU, Alm. del - bilag 278, Kvartalsredegørelse om offentlige
restancer pr. juni 2014.
Det fremgår af tabellen, at de samlede restancer er steget fra 2007 til juni 2014.
Ca. halvdelen af restancerne anses for aktuelt ikke inddrivelige, hovedsagelig fordi skyld-
neren ingen betalingsevne har efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 5, eller fordi skyldne-
ren er under bobehandling fx konkursbehandling. SKAT har efter lovgivningen kun be-
grænsede muligheder for at inddrive disse krav. De personlige skyldnere uden betalings-
evne er under overvågning, og inddrivelsesskridt vil blive iværksat, hvis skyldneren får
betalingsevne.
SKATs inddrivelsesfokus ligger derfor naturligt på den anden halvdel af kravene, hvor
skyldneren har betalingsevne og på igangværende virksomheder.
Problemerne med implementeringen af Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) har haft be-
tydning for inddrivelsesindsatsen og forårsaget en ophobning af restancer. Når EFI er
fuldt idriftsat og alle de automatiske funktionaliteter er implementeret, vil der være skabt
grundlag for, at inddrivelsesprovenuet kan stige. Endemålet er selvsagt, at EFI i fuld drift
sikrer en effektiv inddrivelse, så alle restanter med betalingsevne eller igangværende virk-
somheder med restancer, er omfattet af en aktiv inddrivelsesindsats.”
Side 2 af 2