ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. oktober 2014
Besvarelse af spørgsmål 820 alm. del stillet af Skatteudvalget den 17.
september efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren indhente Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering
af værdien for konkurrencen i dagligvarehandlen af, at der finder hus-
standsomdeling af reklamer sted, herunder bede Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen forholde sig til værdien af reklamernes betydning for
konkurrencen i dag overfor et scenarium, hvor der på samme forudsæt-
ninger i øvrigt ville være fuldt fravær af fysiske reklamer?
Svar:
Jeg har modtaget følgende vurdering fra Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, hvilket jeg henholder mig til:
”Konkurrencen på et marked er blandt andet bestemt af gennemsigtighe-
den på markedet. En række empiriske studier har vist, at informativ re-
klame – som fx annoncering af priser og tilbud i hustandsomdelte rekla-
mer (også kaldet tilbudsaviser), i TV, i aviser, på hjemmesider m.v. –
øger gennemsigtigheden for forbrugerne.
Detailhandlens tilbudsaviser indeholder typisk information om pris og
mængde på et udpluk af de varer, som butikkerne har på hylderne. Til-
budsaviserne kan derved gøre det nemmere for forbrugerne at opsøge de
bedste handler på de varer, som der annonceres i tilbudsaviserne. Dette
kan være med til at øge konkurrencen på disse varer. Det skal bemærkes,
at forbrugere typisk handler en bred vifte af varer, herunder varer, som
butikkerne ikke annoncerer i tilbudsaviserne, og hvor gennemsigtigheden
derfor er mindre.
En øget konkurrence, bl.a. som følge af øget gennemsigtighed på marke-
det, kan føre til lavere priser. Brugen af husstandsomdelte reklamer kan
således have en positiv effekt på konkurrencen til gavn for forbrugerne.
Produktionsomkostningerne af de husstandsomdelte reklamer kan dog
have en modsatrettet effekt på priserne, idet butikkernes omkostninger
øges.
De (fysiske) husstandsomdelte reklamer er ikke den eneste måde, hvorpå
butikkerne kommunikerer deres tilbud til forbrugerne. Butikkerne annon-
cerer for eksempel gennem aviser, TV, på hjemmesider m.v. Derudover
udsender mange kæder deres tilbudsaviser i elektroniske versioner på
nettet og via apps til smartphone eller tablet. Dermed har en stor del af
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk