Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1406491_0001.png
8. oktober 2014
J.nr. 14-4263483
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 818 af 17. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406491_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Kommissionens afgørelse (pkt. 2.4.), at Skatteministeriet har lovet Kom-
missionen, at direct mail ikke længere vil være fritaget for afgiften. Således vil afgrænsnin-
gen af de afgiftspligtige produkter ikke længere kunne følge sondringen i "Reklamer - Nej
tak". Vil ministeren på den baggrund nærmere oplyse, hvilke forsendelser der i det kom-
mende lovforslag vil være omfattet henholdsvis undtaget for afgift?
Svar
Direct Mail er en reklametryksag, der sendes direkte til modtagerens fysiske postadresse
typisk i en konvolut påført modtagerens navn og adresse.
Af reklameafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår det, at det udelukkende er reklamer
fremsendt som adresserede forsendelser, dvs. typisk i en lukket kuvert, hvor der ikke er
forhandlet individuelle vilkår, som er omfattet af den pågældende afgiftsfritagelse. Rekla-
mer fremsendt som adresserede forsendelser, hvor der er forhandlet individuelle vilkår,
dvs. hvor der er lavet en individuel aftale mellem postvirksomheden og udgiveren af re-
klamen vedrørende pris og eventuelle øvrige vilkår for forsendelsen, er således allerede
afgiftspligtige efter den nugældende lov.
Forsendelse af Direct Mail sker typisk på baggrund af individuelt forhandlede vilkår,
hvorfor de fleste Direct Mails allerede efter den nugældende lov vil være afgiftspligtige.
På baggrund af Kommissionens afgørelse af 9. juli 2014 i statsstøttesagen vil der blive
fremsat forslag om ophævelse af § 2, stk. 1, nr. 1, så alle reklamer, herunder Direct Mail,
der er fremsendt som adresserede forsendelser, vil være afgiftspligtige, uanset om forsen-
delsen sker på individuelt forhandlede vilkår eller ej.
Side 2 af 2