Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1300678_0001.png
1300678_0002.png
1300678_0003.png
J.nr.Den 15. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 4. november 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig(V).
Holger K. Nielsen/Ivar Nordland
1/3
Spørgsmål
I forlængelse af artiklen ”Skattestrid med Sydeuropa koster job” bragt i Børsenden 23. juli 2013, hvori De Radikales skatteordfører Nadeem Farooqs efterly-ste en opgørelse over et eventuelt provenutab på pensioner sammenholdtmed dansk erhvervslivs tab som følge af, at Danmark ikke har en dobbeltbe-skatningsoverenskomst med Frankrig og Spanien, bedes ministeren oversendede i artiklen omtalte beregninger til udvalget.
Svar
Erhvervslivets tab som følge af opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskom-sterne blev vurderet i forbindelse med lovforslaget om bemyndigelse til opsi-gelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne mellem Danmark og henholds-vis Frankrig og Spanien (L 13, 2007-08, 2. samling).Lovforslaget blev enstem-migt vedtaget i Folketinget. Skatteministeriet har ikke foretaget nogen efterføl-gende opgørelse.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at opsigelse af dobbeltbeskat-ningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien ikke vil medføre væsentligeøkonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv. Det fremgår endvidere, atopsigelsen dog vil få negativ virkning for danske selskaber og erhvervsvirk-somheder, hvis det andet lands skat efter national lovgivning er højere end dendanske skat, og den daværende dobbeltbeskatningsoverenskomst medførte, atdet andet land nedsatte denne skat, så den var lavere end dansk skat.Det skal i den forbindelse erindres, at ligningslovens § 33 medfører, at endansk virksomhed får den danske skat af indkomst fra Frankrig eller Spaniennedsat med det beløb, virksomheden har betalt i fransk eller spansk skat afindkomsten.Det bemærkedes også i lovforslagets bemærkninger, at danske erhvervsvirk-somheder fortsat er beskyttet af EU-rettens grundlæggende friheder, som in-deholder det princip, at Frankrig og Spanien ikke må have en højere beskat-ning af en dansk virksomhedend af deres egne virksomheder. Dette indbefat-ter også retten til fradrag for driftsomkostninger på lige fod med deres egnevirksomheder, nårlandene opkræver kildeskat på (brutto)indkomsten. Princip-pet er efterfølgende understregeti flere domme fra EU domstolen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at opsigelserne i betragtning af ovenståen-de fortsat må vurderes ikke at have haft væsentlige økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet. Derimod kan opsigelserne have medført visse administrativeomkostninger for erhvervslivet - særligt i forbindelse med tilbagesøgning afallerede betalt fransk og spansk skat. For så vidt angår DI’s skøn, hvoreftererhvervslivet skulle miste mere end 200 mio. kr. årligt, vil jeg blot bemærke, at2/3
det ikke er muligt at verificere dette skøn, idet forudsætningerne og de under-liggende beregninger ikke kendes.Jeg vil gerne understrege, at regeringen er villig til at indlede nye forhandlingermed både Frankrig og Spanien. Regeringen er imidlertid ikke indstillet på atfravige forhandlingspolitikken vedr. beskatning af pension. Ved forhandlingerom dobbeltbeskatningsaftaler med andre lande har Danmark gennem mangeår fastholdt, at når Danmark har givet fradrag for indbetalinger til en pensi-onsordning, skal Danmark også kunne beskatte udbetalingerne fra ordningen,selv om modtageren er flyttet til det andet land. Denne forhandlingspolitik erfastholdt over for alle lande.
3/3