Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1404869_0001.png
3. oktober 2014
J.nr. 14-4171237
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 795 af 10. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404869_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan/om man påtænker at kontrollere indholdet af lukkede
kuverter med henblik på at afgøre, om der er tale om husstandsomdelte reklamer?
Svar
Af reklameafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår det, at det udelukkende er reklamer
fremsendt som adresserede forsendelser, dvs. typisk i en lukket kuvert, hvor der ikke er
forhandlet individuelle vilkår, som er omfattet af den pågældende afgiftsfritagelse.
Reklamer fremsendt som adresserede forsendelser, hvor der er forhandlet individuelle
vilkår, dvs. hvor der er lavet en individuel aftale mellem postvirksomheden og udgiveren
af reklamen vedrørende pris og eventuelle øvrige vilkår for forsendelsen, er således allere-
de som udgangspunkt afgiftspligtige.
Der er derfor allerede i den nuværende reklameafgiftslov taget stilling til behovet for kon-
trol af disse forsendelser.
Hvis ændringerne som følge af Kommissionens afgørelse af 9. juli 2014 i statsstøttesagen
giver anledning til ændrede kontrolforanstaltninger, vil dette fremgå af det kommende
lovforslag.
Side 2 af 2