Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1305460_0001.png
1305460_0002.png
Folketingets Skatteudvalg
Sagsnr.2013-11498Doknr.169198Dato28-11-2013
FolketingetsSkatteudvalg har d.4. november 2013 stillet følgende spørgsmål nr.79(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).Spørgsmålnr. 79:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1/11-13 fra Concord Danmarkog IBIS vedrørende foretræde om sikring af gennemsigtighed i skattebetalingeni relation til udviklingslande, jf. SAU alm. del - bilag 31.Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren og kan på den baggrund oplysefølgende:Henvendelsen fra Concord Danmark og IBIS omhandler overordnet emnerne”bekæmpelse af skattely” (confronting non cooperativejuridictions) og ”etablering afregister over reelle ejere” (BeneficialOwnershipRegistries).Regeringen vil gerne styrke indsatsen mod lande, der optræder som skattely ogdermed giver selskaber og personer mulighed for at bruge disse destinationer til atundgå eller få nedsat beskatning. Regeringen er derfor positiv over for tiltag, der kangøre det ubekvemt at optræde på oversigter over lande, der opfylder OECDs kriterierfor at blive betragtet som skattely.I EUs handlingsplan mod skattesvig og skatteunddragelse indgår et punkt omsortlistning af lande, der ikke opfylder betingelserne for god forvaltningspraksis. Dendanske regering støtter etablering af en fælles sortlistning af lande, der ikke opfylderden internationale standard for udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder.Det forhold, at manglende udveksling af oplysninger indgår som et af elementerne iOECDs definition af skattely, har allerede bidraget til, at en lang række skattely-landehar indgået aftaler om udveksling af oplysninger på anmodning, for at undgå (fortsat)sortlistning af OECD.Der er på internationalt plan i regi af G20 indgået aftale om udvikling af en fællesglobal standard om automatisk udveksling af oplysninger mhp. beskatning. OECD skalfremlægge et forslag til standard i starten af 2014. Det er samtidig planen, at EU skalvedtage nye regler vedrørende automatisk informationsudveksling (det reviderededirektiv om administrativt samarbejde), som skal være konsistente med den globalestandard. Der er igangsat et samarbejde mellem EU og OECD på området.Det er efter dansk opfattelse en mulighed at koble spørgsmålet om sortlistning ogaccept af standarden sammen.
I forhold til bekæmpelse af hvidvask er der i EU i forhandlingerne om forslaget til fjerdehvidvask-direktiv fokus på, at alle selskaber og andre juridiske personer skal havekendskab til sine reelle ejere, og at oplysninger herom skal være tilgængelige formyndigheder m.v. Der er også allerede i international sammenhæng stor fokus herpå iG20 og G8. Regeringens finder, at det er en god ide med øget transparens i forhold tilde reelle ejere af selskaber mv. Regeringen støtter således, at alle selskaber og andrejuridiske personer skal have kendskab til sine reelle ejere, og at oplysninger heromskal være offentligt tilgængelige, men at EU-landene har metodefrihed mht., hvorledesdisse oplysninger skal stilles til rådighed og opdateres.G20 udsendte efter mødet i september 2013 i St. Petersborg en erklæring omhåndtering af hvidvask. Der opfordres til at takle de risici, der knytter sig til denmanglende gennemsigtighed i forhold til selskaber og andre juridiske personer. G20landene vil iværksætte foranstaltninger til sikring af, at de opfylder de af FATF(Financial Action Task Force) udarbejdede standarder i forhold til identifikation af dereelle ejere af selskaber og andre juridiske personer, som fx trusts. Oplysningerneskal være tilgængelige for politi, skattemyndigheder og andre relevante myndighederunder opfyldelse af krav til fortrolighed, fx via et centralt register.G8 har ligeledes udsendt en handlingsplan med en række principper for at modvirkemisbrug af selskaber og andre juridiske personer. Et af principperne omhandleroplysning om de reelle ejere (beneficialownership), idet der også her lægges op til, atdisse oplysninger skal være tilgængelige for politi og andre relevante myndigheder.Der peges på muligheden for et centralt register over beneficialownership afselskaber.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2