Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1307108_0001.png
1307108_0002.png
J.nr. 13-5734578Den 2. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 78 af 4. november 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den varige virkning på statens provenu (inklusivtilbageløb og ændret adfærd) samt effekten på beskæftigelsen, såfremt investo-rer i crowdfundede virksomheder opnår skattefrihed på investeringen, indtilen ekstern investor med en ejerandel på minimum 10 pct. kommer ind i virk-somheden. Og vil en sådan ændring berøre områder, der er forligsbelagte?
Svar
Ved encrowdfunded virksomhed forståset selskab, der finansieres af mindrebidrag fra en lang rækkeprivate personer. Herved relaterer navnet crowdfun-ded sig til den måde, hvorpå virksomheden skaffer kapital. Den crowdfundedevirksomhed starter ofte som en idé til et projekt på internettet, hvorefter om-fanget af investeringer i projektet bestemmer, hvorvidt virksomheden kanrealiseres.Det fremgår ikke nærmere af spørgsmålet, om den nævnte skattefrihed påinvesteringer medfører, at der gives fradrag for kapitalindskuddet, eller om derer tale om skattefrihed ved en evt. senere avance, når investeringen realiseres. Iden forbindelse bemærkes, at et fradrag eller en skattefritagelse af en evt.avance, der afhænger af størrelsen på ejerandelen for andre investorer, vil værevanskelig at administrere både for investorerne og for skattemyndighederne.Der foreligger ikke tilstrækkelige statistiske oplysningerom omfanget afcrowdfundede virksomheder i Danmark til atberegne den varige virkning påstatens provenu samt effekten på beskæftigelsen som følge afen skattefritagel-se af aktionærer i crowdfundede virksomheder, så længe der ikke er en eksterninvestor med en ejerandel på minimum 10 pct. Rent skønsmæssigt vurderesomfanget af crowdfundede virksomheder i Danmark aktuelt at være megetbegrænset.Da der er tale om en skattefrihed, som kun skal gælde for virksomheder, dercrowdfundes, kan der være en risiko for, at en sådan skatteregel vil kunne bliveanset for at udgøre en selektiv ordning, der efter EU-retten vil blive anset forat udgøre statsstøtte. Hvis der er tale om statsstøtte, vil ordningen skulle op-fylde de særlige EU-retlige krav, der gælder for statsstøtte til investorer.Den omtalte skattefritagelse vil ikke berøre forligsbelagte områder.
2/2