Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1399574_0001.png
16. september 2014
J.nr. 14-3952140
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 735 af 25. august 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399574_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. august 2014 fra Policy Group - Fleg-
gaard Holding A/S vedrørende foretræde om afgiftslettelsers effekt på grænsehandlen, jf.
SAU alm. del – bilag 245.
Svar
Policy Group – Fleggaard A/S har i deres henvendelse fremhævet følgende konklusioner
og anbefalinger:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Afgiftslempelser har ikke betydet hjemvendt grænsehandel
Grænsehandel er en stabil størrelse og uafhængig af afgifter
Afgiftslettelser er dyre og har lille effekt
Grænsehandel skaber konkurrence i dansk detail
Grundig evaluering af de sænkede afgifter
Vurdering af grænsehandlens betydning for forbrugerpriserne i Danmark
Hertil bemærkes:
Skatteministeriet følger løbende udviklingen i danskernes grænsehandel i grænsehandels-
rapporterne. Skatteministeriet har endnu ikke grundlag for at vurdere den endelige virk-
ning på grænsehandlen som følge af afgiftsnedsættelserne af øl- og sodavandsafgifterne i
juli 2013 samt afskaffelsen af sodavandsafgiften i januar 2014. I Danmark har der dog
som forventet været en stigning særligt i salget af sodavand, men også i salget af øl efter
afgiftslettelserne.
Af Skatteministeriets seneste grænsehandelsrapport
Status over grænsehandel 2012
fremgik
det, at den samlede grænsehandel er nogenlunde stabil. Når man ser på grænsehandel
med enkelte varer, er det dog også tydeligt, at danske afgiftsændringer har en effekt på
grænsehandlen med den afgiftsbelagte vare.
Der synes endvidere at være en vis modstrid mellem konklusionerne om at grænsehand-
len er uafhængig af afgifter, og at den skaber konkurrence i dansk detailhandel. Når græn-
sehandel skaber konkurrence i dansk detailhandel, sker det via lavere priser i grænsehand-
len. I og med at prisforskellen giver anledning til grænsehandel, må det også forventes, at
afgifter gør det samme, når de overvæltes i priserne og dermed øger prisforskellen. Pris-
forskellen skyldes altså dels forskelle i moms og afgifter, dels forskelle i priserne ekskl.
moms og afgifter (herunder højere avancer).
I den prissammenligning på øl, som Fleggaard viser i deres henvendelse, udgør afgiftsfor-
skellen (øl- og emballageafgift) i alt 50 pct. af prisforskellen på 105 kr. Momsforskellen
udgør 27 pct., mens forskellen i prisen ekskl. moms og afgifter udgør 23 pct. Det vil sige,
at såfremt prisen ekskl. moms og afgifter var den samme i Danmark som i Tyskland, ville
besparelsen ved grænsehandel reduceres til ca. 75 kr. Hvis man derimod sænkede den
danske ølafgift til tysk niveau, men fastholdt dansk moms og emballageafgift samt prisen i
Danmark ekskl. moms og afgifter, ville prisforskellen blive reduceret til knap 49 kr.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399574_0003.png
Erfaringerne viser, at ændringer i afgifter medfører ændringer i grænsehandlen. Der har
dog været tilfælde, hvor afgiftsnedsættelser ikke er slået fuldt igennem i priserne eller først
er slået igennem i priserne noget tid efter afgiftslettelsen, da producenter eller detailhandel
i stedet har hævet avancerne. Grænsehandel kan i den forbindelse medvirke til at øge
konkurrencen i Danmark til gavn for danske forbrugere. Det samme er dog ikke tilfældet,
hvis prisforskellen skyldes forskelle i afgifter, da producenter og detailhandel i Danmark i
sagens natur ikke har mulighed for at påvirke disse. Det skal understreges, at det er enty-
digt til skade for dansk økonomi, når danskere grænsehandler i udlandet – uanset om de
derved, udover lavere afgifter, samtidig kan købe til lavere priser ekskl. afgifter. Det skyl-
des, at forbrugerne for at opnå besparelsen ved handel i udlandet skal anvende tid og
transportomkostninger. Herudover mistes foruden danske afgifter også dansk moms-
grundlag, når danske forbrugere handler i udlandet. Samfundsøkonomisk er grænsehandel
derfor skadeligt.
Det bemærkes dog, at langt de fleste afgifter på nydelsesmidler i Danmark foruden et
fiskalt formål også tjener et sundhedsfremmende forbrugsreducerende formål. Såfremt
man overvejer at sænke de danske afgifter på grænsehandelsfølsomme varer til tysk ni-
veau med henblik på at nedbringe grænsehandlen, skal der også tages højde for de
sundhedsmæssige konsekvenser, fx i form af et øget alkoholforbrug.
Som det fremgik af priseksemplet ovenfor, vil det ikke være muligt helt at fjerne grænse-
handlen blot ved at sænke de danske afgifter til tysk niveau, da der stadig vil være en ræk-
ke andre faktorer, som medfører en besparelse, fx forskel i priser ekskl. moms og afgifter
(herved forskel i avancer), momsforskellen, og at der ikke betales pant på engangsembal-
lager i grænsehandlen.
En vurdering af grænsehandlens betydning for forbrugerprisernes niveau i Danmark vil
kræve en større analyse af konkurrenceforhold og priser mv., som Skatteministeriet ikke
har mulighed for at gennemføre. Langt de fleste detailforretninger i Danmark ligger imid-
lertid i en sådan afstand fra grænsen til lande med lave afgifter og priser, at der næppe er
grundlag for at forvente en væsentlig effekt af prisen i udlandet på danske forbrugerpriser
på grund af muligheden for grænsehandel.
Det er Skatteministeriets vurdering, at grænsehandlen ikke blot er drevet af afgifter, men
også forskelle i bl.a. avancer. Der er imidlertid ikke grund til at forvente, at detailhande-
lens muligheder for at opnå gunstige indkøbspriser alene er begrænset til grænsehandels-
butikkerne. I princippet burde de samme rabatter kunne opnås af dansk beliggende bu-
tikker, der – ligesom grænsehandelsbutikkerne – appellerer til de prisbevidste kunder.
Side 3 af 3