Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1306302_0001.png
1306302_0002.png
1306302_0003.png
J.nr. 13-5707214Den 29. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 73 af 4. november 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere mulighederne for at ændre lovgivningen såle-des, at videnstunge virksomheder i SME-segmentet kan få den skattemæssigeværdi af deres underskud betalt tilbage i kontanter fra staten,i takt med at deopbygges, forudsat at det maksimale udbetalte beløb er 12,5 mio. kr. pr. år,samt redegøre for den varige virkning på statens provenu (inklusiv tilbageløbog ændret adfærd). Og vil en sådan ændring berøre områder, der er forligsbe-lagte?
Svar
Det skal indledningsvis bemærkes, at videnstunge virksomheder i SME-segmentet allerede tilgodeses via muligheden for udbetaling af skattekreditter.Formålet med denne ordning er at styrke især små og mellemstore virksomhe-ders likviditet i perioder, hvor forsknings- og udviklingsaktiviteter ikke resulte-rer i indtægter, men giver underskud.Skattekreditordningen blev indført som et led i udmøntningen af finanslovenfor 2012. En virksomhed med skattemæssigt underskud fra udgifter til forsk-ning og udvikling kan få udbetalt 25 pct. af underskuddet, dog maksimalt 1,25mio. kr. pr. indkomstår, svarende til et underskud på 5 mio. kr. pr år. Fra 2015hæves grænsen for udbetaling af skattekredit til skatteværdien af et underskudpå 25 mio. kr. som led iAftaler om vækstplan DK.Ved en selskabsskattesats på22 pct. i 2016 og følgende år svarer det til en maksimal udbetaling på 5,5 mio.kr. pr. indkomstår.Den model, der skitseres i spørgsmålet, er overordnet set en udvidel-se/omlægning af den nuværende skattekreditordning på primært tre områder.For det første hæves loftet, så der årligt kan udbetales skattekreditter på op til12,5 mio. kr. Ved en selskabsskattesats på 22 pct. svarer det til et årligt under-skud på ca. 57 mio. kr. Dette er mere end en fordobling i forhold til det ni-veau, der er aftalt fra 2015 og frem som led iAftaler om vækstplan DK.Det eren betydelig forhøjelse af udbetalingsloftet, som primært vil gavne store virk-somheder med store forsknings- og udviklingsrelaterede omkostninger. Virk-somhederne i SME-segmentet vil typisk kun have mindre årlige underskud,hvorfor de ikke vil få glæde af det forhøjede udbetalingsloft.Der foreligger ikke et erfaringsgrundlag, som kan underbygge en egentlig pro-venuvurdering ved en så markant forhøjelse afloftet for udbetaling af skatte-kreditter sammenholdt med det nuværende. Hvis der tages udgangspunkt i detberegningstekniske grundlag, der lå til grund, da skattekreditordningen blevindført, kan den varige virkning efter tilbageløb og adfærdsændringer anslås til
2/3
ca. 50 mio. kr. årligt. Det er ikke muligt at give et underbygget skøn over be-skæftigelseseffekterne.For det andet lægges der i den skitserede model op til, at udbetalingerne afskattekreditter foretages løbende i takt med, at udgifterne afholdes. I den nu-værende ordning for skattekreditter sker udbetalingerne i november måned iåret efter indkomståret. Det er samtidig med årsopgørelsen, som udgør grund-laget for beregningen af skattekreditten. Dette skyldes, at SKAT skal havemulighed for at kontrollere, om grundlaget for beregningen af skattekredittener opgjort korrekt. En model med løbende udbetalinger vil være administrativmeget tung og samtidig øge mulighederne for misbrug af ordningen betragte-ligt. Endvidere vil løbende udbetalinger medføre et marginalt rentetab for sta-ten, fordi skattekreditterne vil blive udbetalt tidligere end i den eksisterendeordning.Endelig er det uklart i hvilket omfang, modellen i spørgsmålet indebærer enudvidelse af kredsen af udgifter, der omfattes af skattekreditordningen. I detomfang yderligere omkostningstyper inddrages i ordningen, vil det naturligvisøge mindreprovenuet. En kvantificering af dette mindreprovenu vil dog kræveen konkretisering af den model, der skitseres i spørgsmålet.Med hensyn til forligsbindinger bemærkes, atden nuværende ordning for skat-tekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter indgår i ”Aftale om Dan-mark som vækstnation” fra maj 2011 mellem den daværende regering, DanskFolkeparti og Pia Christmas-Møller. Ordningen blev efterfølgende udmøntetaf den nuværende regering og Enhedslisten som led i finansloven for 2012.Forhøjelsen af grænsen for udbetaling af skattekreditter fra indkomståret 2015indgår i ”Delaftale om Vækstplan DK” fra april 2013 mellem Regeringen,Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
3/3