Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1401521_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 23. september 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: bgn
Under henvisning til Folketingets Skatteudvalgs brev af 26. august
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 729 (SAU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Karsten Lauritzen (V).
Sagsnr. 2014 - 7516
Spørgsmål nr. 729:
”Vil ministeren redegøre for det juridiske grundlag, hvad angår udregning af
hustrubidrag til fraskilte dagplejere, jf. ligningslovens § 9 H, herunder de
konkrete lovbestemmelser, bekendtgørelser m.v., som måtte være relevante
i denne sammenhæng?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det fremgår af ægteskabslovens § 50 og retsvirkningslo-
vens § 6, jf. § 8, at Statsforvaltningen efter ansøgning kan fastsætte størrel-
sen af et ægtefællebidrag.
Det fremgår af punkt 7 i vejledning af 12. juni 2014 om børne- og ægtefælle-
bidrag, at et ægtefællebidrag normalt efter praksis fastsættes til omkring 1/5
af forskellen mellem ægtefællernes indkomster.
Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen, fastsætter hvert år vejledende ret-
ningslinjer for fastsættelse af ægtefællebidrag – se eksempelvis cirkulære-
skrivelse af 27. juni 2014 om indkomstoversigt for fastsættelse af børne- og
ægtefællebidrag fra 1. juli 2014. Det fremgår af cirkulæreskrivelsen, at der er
flere forskellige hensyn i relation til ægtefællernes indkomster, der gør sig
gældende.
Hvis bidragsbetaleren har en lav indkomst, vil Statsforvaltningen normalt
ikke fastsætte et bidrag, da bidragsbetaleren skal have mulighed for at for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
sørge sig selv. Overstiger bidragsbetalerens årlige indkomst i 2014 ikke ca.
270.000 kr., bør der ikke fastsættes bidrag.
Er bidragsbetalerens indkomst i 2014 mellem ca. 270.000 kr. og ca. 290.000
kr. om året, fastsætter Statsforvaltningen skønsmæssigt bidraget til et min-
dre beløb end ellers.
Statsforvaltningen vil som udgangspunkt ikke fastsætte et bidrag så højt, at
bidragsbetalerens bruttoindkomst – efter fradrag af ægtefællebidrag samt
bidrags- og forsørgelsespligter over for børn – bringes ned under ca.
270.000 kr. om året.
Størrelsen af bidragsmodtagerens indkomst har også betydning. Hvis bi-
dragsmodtageren i 2014 har en årlig indkomst på ca. 270.000 kr. til ca.
310.000 kr. eller derover, anses bidragsmodtagerens økonomiske forhold for
at være så gode, at bidragsmodtageren ikke har et rimeligt behov for bidrag.
Statsforvaltningen vil i en sådan situation normalt afslå at fastsætte bidrag.
Overstiger bidragsmodtagerens indkomst ikke ca. 270.000 kr. til ca. 310.000
kr., vil der som udgangspunkt være grundlag for at fastsætte et bidrag.
Hvis bidragsbetalerens indkomst i 2014 er under ca. 700.000 kr. om året,
fastsætter Statsforvaltningen normalt bidraget skønsmæssigt sådan, at bi-
dragsmodtagerens samlede indkomst inklusive bidrag ligger i den nedre
halvdel af det nævnte interval – det vil sige ca. 270.000 kr. til ca. 290.000 kr.
om året.
Overstiger bidragsbetalerens indkomst ca. 700.000 kr. om året, fastsætter
Statsforvaltningen normalt bidraget skønsmæssigt sådan, at bidragsmodta-
gerens samlede indkomst inklusive bidrag ligger i den øvre halvdel af inter-
vallet – det vil sige ca. 290.000 kr. til ca. 310.000 kr. om året.
Har bidragsbetaleren en meget høj indkomst, kan der være grundlag for at
fastsætte bidrag, selvom bidragsmodtagerens samlede indkomst derved
overstiger ca. 310.000 kr. om året.
Overstiger bidragsbetalerens indkomst ca. 1,3 mio. kr. om året, fastsætter
Statsforvaltningen normalt bidraget skønsmæssigt sådan, at bidragsmodta-
gerens samlede indkomst inklusive bidrag er ca. 310.000 kr. til ca. 330.000
kr. om året.
Har bidragsbetaleren en væsentlig højere indkomst, kan Statsforvaltningen
efter en konkret vurdering fastsætte bidrag sådan, at bidragsmodtagerens
samlede indkomst inklusive bidrag overstiger ca. 330.000 kr. om året.
Når Statsforvaltningen fastsætter et bidrag, der svarer til omkring 1/5 af for-
skellen mellem ægtefællernes indkomster, er det baseret på den typiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
situation, hvor begge ægtefæller har en indkomst af en vis størrelse. Hvis
bidragsmodtageren ikke har nogen indkomst eller kun har en lav indkomst,
vil dette medføre, at der bliver fastsat et bidrag, der er uforholdsmæssigt
belastende for bidragsbetaleren. Derfor tillægger man bidragsmodtageren
en fiktiv indkomst ved beregningen af bidragets størrelse. Denne fiktive ind-
komst er i 2014 fastsat til ca. 120.000 kr. om året.
Et bidrag vil skønsmæssigt normalt blive fastsat til et beløb i hele tusinde og
med månedsvis forfald forud – eksempelvis 2.000 kr. om måneden.
For så vidt angår beregningen af størrelsen af ægtefællernes indkomster
henviser jeg til min samtidige besvarelse af Skatteudvalgets spørgsmål nr.
728 af 26. august 2014. Jeg kan supplerende oplyse, at det fremgår af Skar-
rildhus 1987, side 65, og Skarrildhus 1993, side 20, at der efter praksis skal
tages hensyn til de udgifter, en part har i forbindelse med sit job som dagple-
jer. Jeg vedlægger en kopi af de nævnte sider.
Jeg skal understrege, at et ægtefællebidrag således ikke beregnes og fast-
sættes på baggrund af bestemmelsen i ligningslovens § 9 H, men at der
derimod er tale om, at der tages hensyn til de udgifter en part har i forbindel-
se med sit arbejde som dagplejer, og at der tages udgangspunkt i det oprin-
delige standardfradrag for dagplejere på en tredjedel af indkomsten herved.
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard