Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1392249_0001.png
19. august 2014
J.nr. 14-3496795
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 700 af 10. juli 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392249_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeren bedes redegøre for, hvad det ville koste (i henholdsvis umiddelbar virk-
ning, efter tilbageløb og adfærd samt varig virkning) at udvide kredsen af kommuner med
forhøjet befordringsfradrag til at gælde alle landkommuner ud over de nuværende 25
yderkommuner, jf. definitionen anvendt i landdistriktsprogrammet for 2014-2020.
Svar
Det forhøjede befordringsfradrag indebærer, at pendlere, der bor i en af de udpegede
yderkommuner og pendler mere end 120 km dagligt, får beregnet befordringsfradraget
med den fulde sats for kørsel over 120 km dagligt (2,10 kr./km i 2014). For pendlere i
andre kommuner beregnes befordringsfradraget for kørsel ud over 120 km dagligt med
halv sats (1,05 kr./km i 2014). Ordningen er midlertidig og der kan ikke komme nye
pendlere ind under ordningen efter udgangen af 2018.
Efter gældende regler omfatter reglerne langdistancependlere i 16 specifikt udpegede
yderkommuner. I den kommende Folketingssamling vil regeringen som led i udmøntnin-
gen af Aftale om en vækstpakke fremsætte lovforslag om at udvide kredsen af yderkom-
muner med 9 kommuner, så i alt 25 kommuner omfattes af ordningen fra 2015. De nu-
værende og kommende yderkommuner fremgår af
boks 1.
Boks 1. Kommuner med forhøjet befordringsfradrag for langdistancependlere
De nuværende yderkommuner, der er omfattet af ordningen, er Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-
Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vest-
himmerland og Ærø.
De nye yderkommuner under ordningen bliver Jammerbugt, Odsherred, Skive, Slagelse, Struer, Sønderborg, Thi-
sted, Vordingborg og Aabenraa.
I tilknytning til Det Danske Landdistriktsprogram 2014-2020 er der på grundlag af sær-
skilte objektive kriterier udpeget 56 kommuner plus småøerne, der karakteriseres som
landkommuner (LAG-kommuner) i Danmark,
jf. boks 2.
Boks 2. Landkommuner i Landdistriktsprogrammet 2014-2020
LAG-kommuner: Assens, Billund, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Favrskov, Faxe, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn,
Gribskov, Guldborgsund, Haderslev, Halsnæs, Hedensted, Hjørring, Holbæk, Holstebro, Ikast -Brande, Jammer-
bugt, Kalundborg, Kerteminde, Langeland, Lejre, Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart, Morsø,
Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Næstved, Odder, Odsherred, Randers, Rebild, Ringkøbing -Skjern, Samsø, Skive,
Slagelse, Sorø, Stevns, Struer, Svendborg, Syddjurs, Sønderborg, Thisted, Tønder, Varde, Vejen, Vesthimmer-
land, Viborg, Vordingborg, Ærø og Aabenraa.
En udvidelse af kommunekredsen, så reglerne om forhøjet befordringsfradrag kommer til
at omfatte alle 56 LAG-kommuner, skønnes at øge antallet af pendlere med forhøjet
befordringsfradrag med ca. 32.550 personer og det umiddelbare mindreprovenu ved ord-
ningen med ca. 120 mio. kr. (2014-niveau). Begge dele er målt i forhold til, at de nuvæ-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392249_0003.png
rende 16 plus de i vækstpakkeregi foreslåede 9 nye kommuner,
jf. boks 1,
i forvejen omfat-
tes af reglerne. Efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes udvidelsen af
kommunekredsen at medføre et mindreprovenu på ca. 90 mio. kr. årligt.
Det bemærkes, at befordringsfradraget gives som et ligningsmæssigt fradrag. I de første år
bæres omkring 90 pct. af det umiddelbare mindreprovenu derfor af de kommuner, der
kommer ind under ordningen, stigende til 100 pct. af mindreprovenuet fra 2019, hvor
reduktionen af skatteværdien af de ligningsmæssige fradrag i henhold til Forårspakke 2.0
er fuldt indfaset til kommuneskatteniveau.
Udvidelsen af pendlerkredsen, der omfattes af det forhøjede befordringsfradrag, vurderes
i et vist omfang at kunne medføre et øget arbejdsudbud. På den anden side vil en øget
anvendelse af reglerne, ved at flere pendlere i de nytilkomne kommuner vælger at finde
beskæftigelse længere væk fra bopælen, medføre et vist yderligere mindreprovenu. Med
nogen usikkerhed vurderes disse to modsatrettede effekter at modsvare hinanden.
Da tilgangen til ordningen udløber med udgangen af 2018, og det forhøjede fradrag i
henhold til de gældende regler vil kunne opnås i syv år fra det tidspunkt, betingelserne er
opfyldt, skønnes den varige provenuvirkning ved en udvidelse af ordningen til at omfatte
alle 56 LAG-kommuner at udgøre ca. 10 mio. kr. årligt.
Side 3 af 3