Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1394181_0001.png
27. august 2014
J.nr. 14-3467705
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 698 af 9. juli 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard
/ Jacob Vastrup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394181_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget en afskaffelse af topskatten vil bidrage med til opfyldel-
se af regeringens vækstmål, herunder hvorledes afskaffelsen af topskatten forventes at
påvirke arbejdsudbuddet?
Svar
Der henvises til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 af 20. november 2012, hvor
afskaffelsen af topskatten indgår som et element.
I ovennævnte svar er det anført, at afskaffelse af topskatten vurderes at medføre en stig-
ning i strukturelt BNP på ca. 0,4 pct. og en stigning i arbejdsudbuddet i timer på ca. 9.000
personer.
Som det bl.a. nævnes i svaret, vil en afskaffelse af topskatten medføre en stigning i de
målte indkomstforskelle.
Ovennævnte skøn bygger på de beregningsforudsætninger, der normalt anvendes i mini-
sterierne.
Det skal bemærkes, at nogle nyere studier peger i retning af, at skattenedsættelser kan
have kraftigere strukturvirkninger, end der hidtil har været lagt til grund. Det skyldes, at
der inddrages andre effekter end arbejdsudbuddet i timer, herunder fx arbejdsindsats og
mobilitet. Disse effekter er ikke medregnet i ovennævnte skøn og indregning heraf kan
give større virkninger på den økonomiske velstand end det nævnte skøn
Det skal dog understreges, at der er betydelig usikkerhed om, hvor meget arbejdsindsat-
sen mv. reagerer på lavere skat. Der findes således en lang række studier på danske og
udenlandske data med stor variation i metode, datagrundlag og resultater.
Enkeltstående, nye undersøgelser skal således ses i sammenhæng med eksisterende viden
samt i lyset af de metode- og datamæssige begrænsninger, der kan have stor betydning for
de estimerede effekters robusthed, fortolkning og anvendelighed til belysning af virknin-
gen af konkrete politikændringer.
Side 2 af 2