Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1392351_0001.png
19. august 2014
J.nr. 14-2665105
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 679 af 1. juli 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392351_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren i forlængelse af besvarelsen på SAU alm. del – spørgsmål 560 oplyse,
hvad det årlige provenu vil være, hvis man med de nuværende grænser for fradrag og
tillæg til registreringsafgiften hæver tillægget til registreringsafgiften til henholdsvis 2.000,
3.000, 4.000 eller 5.000 kr.?
Svar
Som det fremgår af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 560 forhøjes registreringsaf-
giften med et tillæg på 1.000 kr. for hver kilometer en personbil kører mindre end 16 km
pr. liter benzin (18 km pr. liter for dieseldrevne).
1
De provenumæssige konsekvenser af at hæve tillægget til henholdsvis 2.000, 3.000, 4.000
og 5.000 kr. fremgår af tabel 1.
I første halvår af 2013 kan det på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik skøn-
nes, at knap 7 pct. af de nyregistrerede personbiler havde et energiforbrug, der resulterede
i tillæg. Det er således et begrænset antal personbiler, der vil blive omfattet af en forhøjel-
se af tillægget, og de begrænsede provenumæssige konsekvenser skal ses i lyset heraf.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at hæve tillægget for brændstofforbrug
Mio. kr. - varig virkning (2015-niveau) Plus 2.000 kr. Plus 3.000 kr. Plus 4.000 kr. Plus 5.000 kr.
Umiddelbart provenu
Provenu inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter ændret adfærd
20
20
10
0
40
40
30
0
50
50
40
10
70
70
50
10
Anm.: Adfærdseffekterne er opgjort inkl. virkning på arbejdsudbud. Adfærdseffekterne udover arbejdsudbud består bl.a. af
faldende provenu fra registreringsafgift, ejer- og ansvarsforsikringsafgifter og brændstofafgifter som følge af lavere person-
bilsalg. Der er taget udgangspunkt i personbilsalget og provenuet i 2013.
1
I 2014 sker nedsættelsen for dieseldrevne personbiler dog ved en energieffektivitet, der er bedre end 17,5 km pr. liter
Side 2 af 2