Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1399939_0001.png
17. september 2014
J.nr. 14-3304837
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 662 af 26. juni 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399939_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad regeringens aktuelle provenuskøn ved fuld momsafløftning for
erhvervsmæssige køb af restaurationsydelser er? Svaret bedes opgjort henholdsvis før og
efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Efter gældende regler har virksomheder ret til at fradrage 25 pct. af momsen på restaurati-
onsbesøg. Det begrænsede fradrag er blandt andet begrundet i, at erhvervsmæssige restaura-
tionsbesøg indeholder et element af privat forbrug.
Restaurationsbranchens omsætning til erhverv skønnes i 2015 til ca. 16,2 mia. kr. eksklusiv
moms, hvoraf ca. 12,8 mia. kr. vedrører momspligtige erhverv. Ved fuldt momsfradrag vil de
momspligtige aftagere af restaurationsydelser kunne fradrage hele momsudgiften på ca. 3,2
mia. kr., mens de ved gældende regler kan fradrage ca. 0,8 mia. kr. Fuldt momsfradrag for
erhvervsmæssige køb af restaurationsydelser skønnes således at medføre et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 2,4 mia. kr. (2015-niveau). Det skønnes, at ca. 25 pct. heraf tilfalder uden-
landske købere. Det betyder, at ca. 1,8 mia. kr. tilfalder de danske momsregistrerede købere.
Moms af erhvervsmæssigt indkøbte restaurationsydelser kan i et vist omfang sammenlignes
med en skat på produktionsinput. Det betyder, at momsbelastningen på sigt vil nedvæltes
helt eller delvist i arbejdskraftproduktivitet og lønniveau. Samlet set påvirkes de offentlige
finanser omtrent neutralt af en sådan ændring i arbejdskraftsproduktiviteten (fordi de offent-
lige udgifter stiger nogenlunde tilsvarende), men samtidigt øges arbejdsudbuddet. Stigningen
i arbejdsudbuddet skønnes at medføre et afledt merprovenu på ca. 200 mio. kr. Under disse
forudsætninger udgør finansieringsbehovet godt 2 mia. kr., dvs. de ca. 2,4 mia. kr. fratrukket
ca. 0,2 mia. kr.
Restaurationsydelser indkøbt som led i erhvervsmæssig virksomhed kan som nævnt indehol-
de et element af privatforbrug. Fuldt momsfradrag for restaurationsydelser vil styrke incita-
mentet til fx at erstatte beskattet lønindkomst med formelt erhvervsmæssigt indkøbte restau-
rationsydelser. Omlægges for 1 mia. kr., eller svarende til en stigning på godt 6 pct. af de
samlede indkøb på 16,2 mia. kr. ekskl. moms, så vil provenuet fra moms og indkomstskat
reduceres med ca. 0,5 mia. kr. Sammenholdt med de nævnte afledte virkninger på arbejdsud-
buddet kan de afledte effekter heraf være af en betydelig størrelse, hvorved finansieringsbe-
hovet øges tilsvarende. Dermed bliver finansieringsbehovet knap 3 mia. kr. Det bemærkes, at
der er betydelig usikkerhed om den samlede virkning af fuldt momsfradrag for restaurati-
onsmoms.
Det fulde momsfradrag medfører et prisfald på erhvervsmæssigt brug af restaurationsydelser
i Danmark. Prisfaldet medfører en øget eksport af restaurationsydelser mv. En eventuel stig-
ning i aktivitet og beskæftigelse i restaurationsbranchen og tilstødende brancher sker imidler-
tid på lidt længere sigt på bekostning af beskæftigelse i andre brancher. Hertil kommer som
nævnt, at man ved forslaget sænker prisen på restaurationsbesøg for udlændinge, der alligevel
ville have foretaget erhvervsmæssige køb af restaurationsydelser, med et samlet beløb på ca.
0,6 mia. kr. jf. ovenfor. Dette bortfald af provenu repræsenteret et tab af indkomst for Dan-
mark.
Side 2 af 2