Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1307099_0001.png
1307099_0002.png
J.nr. 13-5707214Den 2. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 66 af 4. november 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere DVCA´s forslag (herunder ændringerne i sta-tens provenu inklusiv tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser), jf. SAU, L10 (2012-13), bilag 14, s. 9, om indførelse af en såkaldt tilladelsesmodel, hvorde ved L 10 (2012-13) gennemførte ændringer af kildeskatteloven og selskabs-skatteloven suppleres, således at betalinger, der reelt knytter sig til salg af ejer-andele i porteføljeselskaber, behandles som aktieavancer, og at en sådan tilla-delsesordning i videst mulig omfang baseres på objektive kriterier. Og vil ensådan ændring berøre områder, der er forligsbelagte?
Svar
DVCA´s forslag er beskrevet i L 10, bilag 14, og er uddybet af en række skat-terådgivere i L 10, bilag 16. Forslaget går ud på etablering af en tilladelsesord-ning, hvor akkumulerede beløb i et holdingselskab, der stammer fra salg afholdingselskabets porteføljeselskaber, kan udloddes uden beskatning til aktio-næren i holdingselskabet.Med andre ord foreslås det, at aktionæren i et holdingselskab skal have en dis-pensationsmulighed, så aktionæren stilles, som om holdingselskabets indkomster optjent direkte af aktionæren. Dette skal gælde i forhold til avancer, der eroptjent af holdingselskabet. Denne transparens skal dog ikke gælde i andreforhold, som fx når et holdingselskabs renteudgifter overføres til fradrag iporteføljeselskabernes overskud i stedet for i aktionærenes overskud.Ordningen vil betyde, at koncerner i nogle tilfælde vil få en fordel af, at et sel-skab og en aktionær beskattes hver for sig, mens der i andre tilfælde vil skebeskatning, som om de er et og samme skattesubjekt.Som også beskrevet i mit svar i forbindelse med L 10, jf. L 10, bilag 21, kan jegikke gå ind for en sådan ordning. Etablering af selskabsretlige strukturer harforskellige konsekvenser, som både kan indeholde fordele og ulemper, der måafvejes over for hinanden. Et system, hvor der ensidigt gives mulighed forskattemæssigt at dispensere fra ulemperne ved de selskabsretlige konstruktio-ner,virker ikke rimeligt.
2/2