Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1391499_0001.png
Tale
18. juni 2014
J.nr. 14-2644201
Samrådsspørgsmål AJ og AK om retssikkerhed
Samrådsspørgsmål
AJ
Ministeren bedes redegøre for og uddybe
sine synspunkter om øget retssikkerhed på
skatteområdet.
Ministeren bedes redegøre for de nødven-
dige tiltag for at øge retssikkerheden på
skatteområdet.
Det glæder mig, at det glæder spørgeren, at
jeg har sat retssikkerhed på dagsordenen,
og jeg er glad for at få lejlighed til at fortæl-
le om initiativerne. Det er ikke en fiks og
færdig pakke, men en løbende proces.
Jeg vil besvare de to spørgsmål samlet, da
det første spørgsmål er en naturlig indled-
ning til det næste.
Det handler helt overordnet om at genska-
be borgernes tillid til SKAT. Hvis borger-
ne skal være villige til at betale for det dan-
Samrådsspørgsmål
AK
Samlet besvarelse
af de to spørgsmål
Det handler om til-
lid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0002.png
ske velfærdssamfund, skal vi kunne indestå
for retssikkerheden på skatteområdet.
Retssikkerhed
Det centrale i retssikkerheden på skatte-
området er, at borgere og virksomheder
kan forvente en korrekt sagsbehandling.
Det gælder både, når det drejer sig om
indholdet af en afgørelse om betaling af
skat eller afgifter, og når det drejer sig om,
hvordan afgørelsen bliver truffet.
God forvaltning
Det betyder, at SKAT skal kunne træffe
materielt rigtige afgørelser indenfor en ri-
melig tid.
SKAT skal samtidig yde en god service, og
kommunikationen med borgeren skal være
åben og let tilgængelig.
Den individuelle
retssikkerhed
SKAT skal desuden respektere de proces-
suelle regler, der beskytter borgeren og gi-
ver borgeren ret til at få indsigt i sin sag og
ret til at klage over en afgørelse.
Samtidig er det SKATs opgave at sikre, at
Hensyn til det of-
fentliges interesser
Side 2 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0003.png
alle betaler de skatter og afgifter, som er
fastsat i lovgivningen.
Det er værd at erindre, at det vil svække
retsfølelsen og tilliden til systemet, hvis det
bliver en udbredt opfattelse, at det er nemt
at snyde for betaling af skat og afgifter.
Retshåndhævelse
Det betyder, at SKAT skal have en række
kontrolværktøjer, men det betyder også, at
disse kontrolværktøjer skal bruges med
omtanke.
Borgerne må aldrig være i tvivl om, at
SKAT er ensbetydende med god og or-
dentlig forvaltning. Det er den grundlæg-
gende mission.
Derfor har jeg for at styrke retssikkerheden
på skatteområdet for nyligt lanceret en tre-
trinsraket, hvor vi
1) skal have moderniseret skattekontrollo-
ven, der samtidig skal have et retssikker-
hedstjek. Jeg forventer, at resultatet bliver
en mere sammenhængende og gennem-
tænkt lov, som er til at forstå, både for
Min mission
Tretrinsraket
Side 3 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0004.png
borgerne og myndighederne.
2) Vi skal sikre fokus på retssikkerhed i
SKATs daglige virke. Det gælder internt i
SKATs processer, og det gælder overfor
borgerne. Jeg har derfor bedt Borger- og
retssikkerhedschefen om at følge op på sin
vurdering af retssikkerheden i SKATs kon-
trolsager.
3) Vi skal have større åbenhed om, hvad
der foregår i SKAT.
Modernisering af
skattekontrolloven
I forhold til det kommende arbejde med
modernisering af skattekontrolloven vil jeg
gerne understrege, at det er vigtigt for mig,
at vi får en åben proces og inddrager eks-
terne interessenter.
Derfor har vi etableret en ekspertgruppe
bestående af to professorer og SKATs
Borger- og retssikkerhedschef, der vil blive
inddraget løbende og tæt i ministeriets ar-
bejde.
Desuden etablerer vi et moderniseringsfo-
rum med en række eksterne interessenter,
Side 4 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0005.png
herunder Advokatsamfundet, Danske Ad-
vokater, CEPOS, DI og FSR – danske re-
visorer og Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd. Moderniseringsforummet inddrages i
startfasen, så medlemmerne kan få lejlig-
hed til at komme med kommentarer og in-
put, ligesom forummet vil blive inddraget
løbende i processen med at modernisere
skattekontrolloven.
Andre initiativer
Jeg vil her også gerne nævne en række
yderligere initiativer, der er taget som led i
at styrke retssikkerheden på skatteområdet.
Der har været nogen debat om et nyt sty-
resignal fra SKAT om aktindsigt for parter
i interne arbejdsdokumenter, særligt i for-
hold til spørgsmålet om, hvorvidt styresig-
nalet ville forringe borgernes adgang til
aktindsigt i egne sager. Der må ikke kunne
rejses tvivl om borgerens mulighed for at
få adgang til oplysninger i sin egen skatte-
sag. Derfor har SKAT droppet styresigna-
let, som kunne fortolkes som en ind-
skrænkning af denne mulighed.
Der har også været en del debat om, at den
Aktindsigt i interne
arbejdsdokumenter
Omkostningsgodt-
Side 5 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0006.png
gørelse?
tidligere VK-regerings afskaffelse af sel-
skabers adgang til at opnå omkostnings-
godtgørelse har medført en forringelse af
retstilstanden. Det mente VK-regeringen
ikke selv, da den ændrede ordningen.
Jeg vil lade spørgsmålet om evt. genindfø-
relse af reglerne om omkostningsgodtgø-
relse til skattepligtige selskaber og fonde
indgå i overvejelserne om, hvordan vi ge-
nerelt løfter retssikkerheden på skatteom-
rådet.
Men en genindførelse af omkostnings-
godtgørelse til selskaber vil koste ca. 75
mio. kr., som skal hentes et eller andet sted
fra.
Brug af Kammer-
advokaten
Endelig har der været fokus på udgifterne i
forbindelse med Skatteministeriets og
SKATs brug af Kammeradvokaten, som er
vokset.
Jeg bidrager også gerne på dette område til
åbenhed og gennemsigtighed. Jeg vil såle-
des sørge for, at der bliver udarbejdet en
samlet oversigt over anvendelsen af Kam-
Side 6 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0007.png
meradvokaten og udvikling i omkostnin-
gerne.
Skatteudvalget har endvidere bedt mig om
at oversende en retssags- og klagestatistik.
Den er under udarbejdelse og vil ligeledes
bidrage til gennemsigtighed på dette områ-
de.
Jeg kan i den forbindelse allerede oplyse, at
Skatteministeriet kun anlægger i gennem-
snit ca. 15 retssager årligt ved domstolene,
mens der i gennemsnit anlægges ca. 300
sager årligt imod Skatteministeriet af skat-
teydere, som ikke har fået medhold i
Landsskatteretten eller ankenævnet.
”Prøve grænser af”
Antallet af retssager er over årerne nogen-
lunde konstant, og jeg vil gerne aflive tan-
kegangen om, at Skatteministeriet og
SKAT skal ”prøve grænser af” forstået på
den måde, at myndighederne håndhæver
reglerne på en måde, som lovgivningen ik-
ke umiddelbart ses at rumme mulighed for.
Det er ikke tilfældet, og det skal det heller
ikke være.
Side 7 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0008.png
Det betyder ikke, at der ikke kan opstå
uenighed om fortolkningen af reglerne.
SKAT skal træffe rigtige afgørelser, og af-
klaring af en retsusikkerhed kan have stor
betydning for mange skatteydere. Derfor
skal Skatteministeriet naturligvis have mu-
lighed for at indbringe en sag for domsto-
lene, hvis der er en sådan uenighed om
fortolkningen.
Stop for anonyme
anmeldelser for
skattesnyd
Et af mine første initiativer var at stoppe
SKATs beslutning om at oprette en digital
sladretjeneste på SKATs hjemmeside. Den
form for stikkeri hører efter min mening
ikke hjemme i et civiliseret samfund.
Og så tilbage til spørgsmålet om fokus på
retssikkerhed i SKATs daglige virke. Jeg
har bedt Borger- og retssikkerhedschefen
om at foretage en opfølgning på den vur-
dering af retssikkerheden i SKATs kon-
trolsager, som Borger- og retssikkerheds-
chefen afleverede i juni 2013, herunder en
vurdering af, hvorvidt SKAT faktisk har
gennemført de initiativer, man lagde op til,
samt hvorvidt initiativerne ses at imøde-
komme kritikken af problemerne med
Retssikkerhed i
sagsbehandlingen
Side 8 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0009.png
retssikkerhed i SKATs kontrolarbejde.
Retssikkerhed i
SKATs drejebøger
Der er et klart fokus på at ændre kulturen i
SKAT, og det er både en ledelsesmæssig
og politisk prioritet, at man tænker retssik-
kerhed ind helt fra start. F.eks. bliver rets-
sikkerhed nu skrevet ind i SKATs drejebø-
ger for kontrolprojekter.
Det gælder også for SKATs processer,
hvor der er sat fokus på kvalitetssikring af
sammenhængen mellem lovgivning og an-
vendelsen af reglerne i praksis, herunder i
forbindelse med digitalisering.
SKAT har udarbejdet et opdateret ad-
færdskodeks for SKATs medarbejdere,
som skal sikre en høflig, venlig og saglig
kontakt til borgeren under sagsbehandlin-
gen.
SKAT har besluttet, at kvaliteten i afgørel-
ser i kontrolsager skal sikres bl.a. gennem
brug af ledelsesinvolvering og ledelsesgod-
kendelse i enkeltsager samt faglig kvalitets-
sikring af en kollega ved beløbsændringer
over en vis størrelse.
Side 9 af 10
Sammenhæng i
SKATs processer
Opdateret ad-
færdskodeks
Kvalitetssikring af
afgørelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391499_0010.png
Gennemsigtigheds-
rapport
Gennemsigtighedsrapporten, som nu er
kommet første gang, og som vil blive ud-
arbejdet årligt, skal skabe mere åbenhed
om, hvordan og i hvilke slags sager, SKAT
anvender de forskellige kontrolhjemler.
Borgerne skal have tillid til, at de hjemler,
som SKAT har, bliver brugt på den måde,
de er tiltænkt.
Jeg mener således, at der er sat rigtigt man-
ge ting i værk for at styrke retssikkerheden
på skatteområdet og genopbygge tilliden til
SKAT, der hvor den har lidt et knæk. Der
kan naturligvis komme flere initiativer og
opfølgning på de initiativer, der er sat i
gang. Det er en løbende proces, hvor jeg
synes, at det er min opgave at sikre en
vedvarende politisk opmærksomhed på
retssikkerheden indenfor skatteområdet,
og jeg håber, at udvalget vil bidrage hertil.
Styrket retssikker-
hed
Side 10 af 10