Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384266_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-3293031
Samrådsspørgsmål AM - SAU alm. del
Samrådsspørgsmål
AM
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at det
skal være billigere at købe en energirigtig
bil, og at regeringen derfor vil fremsætte
forslag til en provenuneutral reform af af-
gifterne på personbiler. Kan ministeren
oplyse, hvornår man påtænker at fremsætte
forslag til en sådan reform?
Tak for muligheden for at give en oriente-
ring om status for arbejdet med en omlæg-
ning af bilafgifterne.
Det er jo et område med rigtig mange inte-
ressenter, og det er derfor helt naturligt, at
der er stor interesse for sagen.
Indledning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384266_0002.png
Det synes jeg også den seneste tids presse
om bilernes sikkerhed er udtryk for. Og i
den forbindelse vil jeg gerne sige, at jeg sy-
nes, at det er oplagt i forbindelse med om-
lægningen af bilafgifterne også at se på fra-
dragene for sikkerhedsudstyr og på, om
der er nye former for sikkerhedsudstyr,
som bør omfattes af fradrag.
Ikke en enkel op-
gave
Jeg vil imidlertid også gerne sige, at den i
regeringsgrundlaget bebudede omlægning
af bilafgifterne ikke er en enkel opgave. Og
det skyldes flere faktorer.
For det første har omlægningen af registre-
ringsafgiften i 2007, hvor de gældende fra-
drag/tillæg for brændstoføkonomi blev
indført haft en ganske stor effekt på den
gennemsnitlige brændstoføkonomi for ny-
registrerede biler i Danmark.
I 2012 er Danmark således det land i EU,
hvor de nye biler ifølge foreløbige tal fra
European Environment Agency har den
Side 2 af 7
Nye biler i Dan-
mark er allerede
meget energirigtige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384266_0003.png
laveste gennemsnitlige udledning af CO2
per km. Altså det land i EU hvor vi har
den laveste gennemsnitlige udledning af
CO2 per km. Siden 2007 er de gennem-
snitlige CO2-udledninger for nyregistrere-
de biler i Danmark således reduceret med
27 pct., mens den gennemsnitlige CO2-
udledning for hele EU kun er reduceret
med 17 pct. Og det skal ses i lyset af, at der
med 2007 omlægningen blev skabt meget
stærke incitamenter til at købe brændstof-
effektive biler.
Det har også haft betydning for provenuet
fra registreringsafgiften, som er faldet si-
den omlægningen i 2007.
Og i den forbindelse vil jeg gerne nævne,
at det strukturelle provenu for registre-
ringsafgiften i den seneste Økonomisk Re-
degørelse er nedjusteret fra 1,2 pct. af BNP
til 0,9 pct. af BNP i 2020. Det er måske
værd at nævne, fordi et tema i debatten
undertiden er, at statens indtægter fra regi-
Side 3 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384266_0004.png
streringsafgiften er faldet. Og det er de
ganske rigtigt, men det har regeringen også
regnet ind i vores vurderinger af de offent-
lige finanser i de kommende år.
Danmark har således i dag allerede et af-
giftssystem, der tilskynder til at købe ener-
girigtige biler.
Det betyder ikke, at afgiftssystemet ikke
kan forbedres, så der gives yderligere inci-
tamenter til at købe energirigtige biler.
Også hensyn til
miljø gør det van-
skeligt
For det andet er der en række andre miljø-
faktorer end klimaet, der vanskeliggør op-
gaven. De forskellige motorteknologier har
fordele og ulemper på forskellige fronter.
Der vil således være øget risiko for højere
udledninger af andre uheldige stoffer end
lige CO2. Fx giver øget andel af diesel-
drevne biler en lavere udledning af CO2,
men samtidigt en højere udledning af
kvælstofilter (NO
X
).
Side 4 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384266_0005.png
Omlægningen skal
også være gen-
nemtænkt og frem-
tidssikret
For det tredje illustrerer omlægningen i
2007, at der kan komme store virkninger af
omlægningerne - ikke mindst på de offent-
lige finanser. Og samtidig ejer husholdnin-
gerne biler for omkring 245 mia. kr., hvor-
af omkring halvdelen er registreringsafgift.
Markante omlægninger af registreringsaf-
giften kan få store konsekvenser for
brugtbilpriserne og dermed også hushold-
ningernes formue. Det er derfor vigtigt, at
omlægningen også i den henseende bliver
gennemtænkt.
Og endelig bør en omlægning være robust
på længere sigt. Og det vil sige en frem-
tidssikring som i sagens natur ikke kan væ-
re fuldstændig, men når vi har at gøre med
et forbrugsgode, der har så lang levetid,
som biler jo har, ja, så har vi også en for-
pligtelse til at gøre omlægningen så hold-
bar, som vi kan.
Regeringen ser
også på en teknisk
Der har været ønske fra flere sider om, at
Side 5 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384266_0006.png
afgift
registreringsafgiften skulle omlægges til en
teknisk baseret afgift.
Det rejser imidlertid en række grundlæg-
gende udfordringer, som man må overveje.
Dels vil den såkaldte danskerrabat risikere
at komme under pres, og i sidste ende
medføre lavere velfærd.
Dels må en teknisk afgift forventes, at
medføre betydelige prisforskydninger på
konkrete biler. Det kan få stor betydning
for husholdningernes formue.
Og dels vil en omlægning til en teknisk ba-
seret afgift markant øge usikkerheden om-
kring miljø- og klimaeffekter samt prove-
nuvirkningerne.
Så det er ikke så enkelt med en teknisk af-
gift, som det ellers ofte fremhæves i pres-
sen.
Side 6 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384266_0007.png
Regeringen over-
vejer fortsat
Regeringen overvejer derfor fortsat for-
skellige modeller for afgiftsomlægninger og
virkninger på klima og miljø, bilejernes
økonomi osv. Og har ikke nogen aktuelle
planer om at fremsætte et sådant forslag.
Side 7 af 7