Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-4957935Den 18. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 65 af 4. november 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
1/3
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2013 fra Land-brug & Fødevarer vedrørende materiale til brug ved foretræde for udvalgetden 6. november 2013, jf. alm. del – bilag 30.
Svar
Landbrug & Fødevarerfremhæver
i det tilsendte materiale mange af de ho-vedpunkter, som ligeledes fremgik af deres henvendelse af 18. september 2013(alm. del bilag 313), der blev kommenteret i svaret på SAU alm. del spørgsmål716 af 19. september 2013.Ifølge materialet, som Landbrug & Fødevarer har tilsendt,er kakaomælk ogsodavand konkurrerende produkter, og mens mineralvandsafgiften ophævespr. 1. januar 2014, er kakaomælk fortsat pålagt afgift i form af chokoladeafgiftpå den kakao, som indgår i kakaomælken.Chokoladeafgiften forhøjes yderlige-re i 2015 grundet en tidligere vedtaget indeksering.I materialeter vist en opgørelse af udviklingen i grænsehandlen med Cocioka-kaomælk i perioden 2009-2013. Heraf fremgår det, at der har været en stigningi grænsehandlen med Cocio-kakaomælk på 235 pct. fra 2009 til 2013. Hermedudgør grænsehandlen med Cocio-kakaomælk godt1.600 tons svarende tilca.1,6 mio. liter.Herudover er hyldepriserne på 33 cl. Cocio ifølge det tilsendte materiale ca.dobbelt så høje i Danmark som i grænsehandelsbutikkerne, mens tilbudspri-serne er ca. 1,5 gang så høje.Til slut fremhæver Landbrug & Fødevarer kakaomælks positive ernærings-mæssige egenskaber sammenlignet med sodavand og foreslår konkrete lovæn-dringer med henblik på at undgå statsstøtteproblemer ved fritagelse af kakao ikakaomælk fra chokoladeafgift.Skatteministeriets bemærkninger:
Der er ikke afgift på kakaomælk. Der er derimod afgift på den kakao, somanvendes til fremstilling af kakaomælk. Kakaoindholdet udgør typisk i størrel-sesordnen 1,5 pct. i en kakaomælk. Ved den gældende chokoladeafgiftssats på24,61 kr. pr. kg udgør afgiften pr. liter kakaomælk derfor omkring 37 øre.Det er sandsynligt, at kakaomælk og sodavand i et vist omfang er konkurre-rende produkter, men hvorvidt de generelt er så nære substitutter, som detfremgår af Landbrug & Fødevarersmateriale, er dog mere tvivlsomt. I så faldhar kakaomælk haft en gunstig afgiftsbetinget konkurrencefordel i adskillige år,og vil fortsat have det frem til januar 2014, fordi afgiften pr. liter sodavand er2/3
højere end afgiftenpr. liter kakaomælk.Landbrug & Fødevarer opgør grænsehandlen med Cocio kakaomælk til godt1,6 mio. liter i 2013. Der er tale om en meget markant vækst siden 2009, menmed udgangspunkt i et meget lavt niveau, når man sammenligner med andregrupper af grænsehandelsfølsomme varer.Da det hovedsageligt er Cocio, som markedsføres i grænsehandelsbutikkernestilbudsaviser mv., er det sandsynligt, at den samlede grænsehandel med ka-kaomælk, som indeholder andre produkter end Cocio, er i størrelsesordnen 2mio. liter og ikke højere end 7 mio. liter, jf. svar på alm. del spørgsmål 716 af19. september 2013. Til sammenligning skønnede Skatteministeriet i den sene-ste grænsehandelsrapport, at grænsehandlen med sodavand inkl. illegal handeludgjorde 145 mio. liter i 2011. Der er altså et væsentligt større potentiale medhensyn til at mindske grænsehandlen ved at afskaffe mineralvandsafgiftenfrem for at fritage kakao til færdigfremstillet kakaomælk for chokoladeafgift.Ser man på de priser på Cocio kakaomælk i Danmark og grænsehandlen, somLandbrug & Fødevarer har med i materialet, er det værd at bemærke, at kunen mindre del af prisforskellen (særligt ved sammenligning af hyldepriser)skyldes afgiftsforskelle. Inkl. moms og afgifter er hyldeprisen 107 pct. højere iDanmark, mens prisen ekskl. moms og afgifter er 75 pct. højere. De tilsvaren-de tal for tilbudspriserne er henholdsvis 45 pct. og 21 pct.For så vidt angår de ernæringsmæssige aspekter vedrørende kakaomælk stam-mer de gode næringsstoffer så som protein, vitaminer og mineraler, somLandbrug & Fødevarer fremhæver, ikke fra den afgiftspligtige del af kakao-mælken, men derimod fra mælken, som der i sig selv ikke er afgift på.En ensidig afgiftsfritagelse for kakao, som anvendes til at producere færdig-fremstillet kakaomælk, kan medføre en række afgrænsningsproblemer og kon-kurrenceforvridninger.En fritagelse vil derfor sandsynligvis være i strid medEU-retten, også selvom man i forbindelse med en lovændringogså fritagerkakaopulver med et indhold af kakao under 30 pct. fra chokoladeafgift, somLandbrug & Fødevarer foreslår i deres materiale. En fritagelse vil skulle omfat-te alt kakao, som tilsættes varer, der ikke er direkte afgiftspligtige efter choko-ladeafgiftsloven, og ikke kun den, som anvendes til fremstilling af kakaomælk.Det gælder fx kakao i kakaopulver, der røres op med mælk, buddingepulver oglignende.
3/3