Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1382975_0001.png
23. juni 2014
J.nr. 14-3134962
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 643 af 12. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382975_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil i realiteten være forskellen på de regler, der var gældende før 2012, og de regler,
der er indeholdt i forslaget til nyt styresignal?
Svar
Før ændringen af reglerne ved skattereformen i 2012 havde praksis udviklet sig i retning
af et mere formelt arbejdsgiverbegreb, hvor det i flere tilfælde var tilstrækkeligt til at und-
gå arbejdsudlejebeskatning, at arbejdet var beskrevet i en kontrakt og blev udført af en
udenlandsk virksomhed til en fast pris. Det medførte, at man i nogen udstrækning ved
kreative ansættelsesformer kunne indrette sig sådan, at fx udenlandske sæsonarbejdere i
Danmark ikke blev beskattet her i landet.
Med lovændringen i 2012 blev de danske arbejdsudlejeregler tilpasset til de nye OECD-
retningslinjer for arbejdsudleje. Det medførte bl.a., at de hidtidige arbejdsudlejeregler blev
ændret.
For det første blev det fastslået, at der ved arbejdsudlejevurderingen skal foretages en
vurdering af, om arbejdet udgør en integreret del af de relevante virksomheders forret-
ningsområde. Denne ændring fastholdes i styresignalet og tydeliggør fx, at udlejning af
arbejdskraft, der er ansat i udenlandske vikarbureauer, vil blive anset for arbejdsudleje.
For det andet blev det fastslået, at der skal foretages en realitetsvurdering af kontraktfor-
holdet. Denne stramning fastholdes også i styresignalet, hvor det bl.a. fremhæves, at det
ikke er tilstrækkeligt til at undgå arbejdsudlejebeskatning, at parterne formelt har indgået
en entrepriseaftale, hvis det formelt aftalte ikke afspejler de faktiske forhold.
Realitetsvurderingen er bl.a. illustreret i gartnerieksemplet i styresignalet, hvor det under-
streges, at det ikke er tilstrækkeligt for at undgå arbejdsudleje, at den danske gartner for-
melt har indgået en kontrakt med et udenlandsk agurkeplukkerfirma, der stiller en ar-
bejdsleder og agurkekasser til rådighed, hvis det i højere grad er den danske gartner, der
må anses for at være den reelle arbejdsgiver. Eksempelvis fordi det i højere grad er plan-
lægning og beslutninger i relation til det danske gartneris drift, der er styrende for udførel-
sen og tilrettelæggelsen af arbejdet, end den udenlandsk arbejdsleders instruktion og vej-
ledning af agurkeplukkeren.
Styresignalet ændrer således ikke på, at der med lovændringen i 2012 i højere grad end
tidligere skal betales dansk arbejdsudlejeskat af løn til udenlandske arbejdstagere, der reelt
arbejder for en dansk arbejdsgiver i Danmark. Arbejdsudlejereglerne vil således fortsat
være et værn mod social dumping.
Side 2 af 2