Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384048_0001.png
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 631 af 10. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Michael Aastrup Jensen (V).
J.nr. 14-3131862
26. juni 2014
Morten Østergaard
/ Jens Madsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384048_0002.png
Spørgsmål
En reduktion af SKATs adresser må forventes at medføre yderligere transport for
medarbejdere, borgere, virksomheder og rådgivere m.fl. samt yderligere transporttid i
forbindelse med SKATs geografiafhængige opgaver. Vil ministeren i den forbindelse
oplyse, hvilke trafik- og miljømæssige påvirkninger en reduktion af SKATs adresser med-
fører?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende oplysninger fra SKAT:
”På
det foreliggende grundlag er der ikke foretaget en beregning af de afledte positive
effekter på miljøet ved at reducere forbruget af kontorpladser, el, vand og varme og
sammenholde det med negative virkninger på miljøet ved transport til og fra skattecen-
trene.
Den besluttede lokaliseringsplan af 22. maj 2014 medfører som bekendt ikke afskedi-
gelser. Medarbejderne får således arbejdssted ved andre skattecentre. For nogle medar-
bejdere betyder det længere transport til arbejde, men overordnet set er der ved place-
ringen af de kommende skattecentre taget hensyn til medarbejdernes pendlerforhold
og rejseafstande. Borgere og virksomheder har endvidere mulighed for at benytte sig af
de digitale løsninger fremfor et fysisk fremmøde.
Der er forud for beslutningen foretaget en analyse af overordnede hensyn ved placerin-
gen af skattecentrene, som bl.a. omfattede medarbejdernes bo- og arbejdsplacering. Her-
udover er analyseret på koncentrationen af borgere og virksomheder i området og ikke
mindst den trafikale infrastruktur til og fra skattecentrene. Der er som nævnt ikke foreta-
get en analyse af specifikke forhold som miljøpåvirkningen ved placeringen af de fremti-
dige skattecentre.”
Side 2 af 2