Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1378754_0001.png
Tale
27. maj 2014
J.nr. 14-2333548
Samrådsspørgsmål AA
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere notatet ”Of-
fentlige restancer
status pr. december
2013”, som er omdelt i Skatteudvalget på
alm. del
bilag 159?
Indledningsvis vil jeg gerne sige tak for
muligheden for at redegøre for restancesi-
tuationen, som den beskrives i notatet
”Offentlige restancer –
status pr. december
2013”.
Jeg formoder, at vi alle her i udvalget er
enige om, at restancerne til det offentlige
skal være så lave som muligt.
Jeg formoder også, at vi alle her i udvalget
er enige om, at saldoen for de samlede of-
fentlige restancer, der steg til 64,5 mia. kr.
ultimo 2013, er meget høj. Og at det er
Indledning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0002.png
meget beklageligt, at det ikke er lykkedes at
nå finanslovens måltal for restanceinddri-
velse i 2013.
Selvom regeringen tror på, at vi er på vej
ud af krisen, er en af hovedårsagerne til de
høje restancer, at mellem 40 og 50 pct. af
de personlige skyldnere fortsat ingen beta-
lingsevne har, og så kan SKAT ikke ind-
drive, hvad de skylder. Det bliver næppe
bedre, før de får et job, hvilket netop er
denne regerings absolut vigtigste prioritet.
Der er imidlertid heller ingen tvivl om, at
en anden hovedårsag til de høje restancer
er problemerne med den igangværende
implementering af it-systemet EFI.
EFI blev som bekendt igangsat under den
tidligere regering tilbage i 2006 med det
formål at skabe et samlet system til at
håndtere alle offentlige inddrivelser.
Side 2 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0003.png
Når jeg spørger mine embedsmænd, om
ikke det system snart er færdigt, får jeg sva-
ret, at EFI er et stort og kompliceret it-
system, som har mødt utroligt mange ud-
fordringer undervejs med datakvalitet og
leverandørfejl, men at der arbejdes særde-
les målrettet på at få løst disse udfordrin-
ger fra medarbejdere og chefer i SKAT.
Herudover er der også problemer med an-
dre it-systemer, som SKAT også arbejder
på at få løst.
Modregning har
været en succes i
EFI
Der er dog lyspunkter. Eksempelvis er den
store modregningskørsel i overskydende
skatter netop gennemført. Mere end
300.000 skatteydere, som skulle have over-
skydende skat tilbage, havde også gæld til
det offentlige.
EFI sørgede for, at 97 pct. af sagerne kun-
ne behandles maskinelt og sikre hurtig
modregning og udbetaling af restbeløb.
Kun 3 pct. skulle manuelt sagsbehandles.
Side 3 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0004.png
Året før blev 34 pct. behandlet automatisk
og hele 66 pct. skulle sagsbehandles manu-
elt.
Den slags eksempler på, at tingene begyn-
der at virke, giver mig grund til at være for-
sigtigt optimistisk. EFI skal nok komme
op at køre. Men det er heller ikke nogen
hemmelighed, at det ikke er en måde at
udvikle it-systemer på, som SKAT påtæn-
ker at gentage.
Utilsigtede foræl-
dede krav
Udfordringerne med EFI vil betyde, at en
del af restancemassen går tabt. Redegørel-
sen om utilsigtet forældelse, som netop er
oversendt til Skatteudvalget, omtaler, at
der ved udgangen af 2013 er en behold-
ning af restancer i EFI med overskreden
forældelsesfrist. Af den samlede utilsigtede
forældelse på 902 mio. kr. kan de 333 mio.
kr. henføres til udfordringerne omkring
idriftsættelsen af EFI.
Jeg vil i det efterfølgende gennemgå de tre
Side 4 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0005.png
hovedårsager til den utilsigtede forældelse,
som fremgår af redegørelsen til Skatteud-
valget.
Årsag 1 - studie-
lånsrenter
Det første område, hvor der er konstateret
utilsigtet forældelse, er forældede studie-
lånsrenter. Her har det i en del år været
fast praksis, at SKAT
når man modtager
misligholdte studielån til inddrivelse
har
slået hovedstol og studielånsrenter sam-
men til ét krav, altså en ny hovedstol,
hvoraf der så beregnes morarenter i ind-
drivelsesperioden.
En ny juridisk vurdering i SKAT har imid-
lertid slået fast, at SKATs praksis med ”ny
hovedstol” kolliderer
med forældelseslo-
vens regler, idet der er 10 års forældelse på
oprindelig hovedstol og 3 års forældelse
både på opkrævningsrenterne og på mora-
renterne.
SKAT har som fast praksis administreret
efter 10 års forældelse på ”ny hovedstol”
Side 5 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0006.png
og med 3 års forældelse på morarenterne.
Den nye juridiske vurdering har medført,
at en del af opkrævningsrenterne på studie-
lån er forældet. Det er baggrunden for, at
SKAT i 2013 har afskrevet studielånsrenter
for 92 mio. kr., inden studielån er konver-
teret til EFI.
Årsag 2 - før kon-
vertering til EFI
Det andet undersøgelsesområde vedrører
tiden før konvertering til EFI, hvor der
som led i klargøringen til konvertering af
krav til EFI blev gennemført flere opryd-
ningsopgaver. Der er her konstateret util-
sigtet forældelse på 477 mio. kr. fordelt på
2012 og 2013.
Oprydningen indebar en gennemgang af
restancer bogført i det ene af SKATs ind-
drivelsessystemer (SAP38). Den medførte,
at mange krav måtte afskrives som foræl-
det, uden at SKAT forinden havde taget
stilling til, om der burde iværksættes foræl-
delsesafbrydende aktiviteter, eller om kra-
vet måtte afskrives. Det var afskrivninger-
Side 6 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0007.png
ne fra denne oprydning, som Rigsrevisio-
nen i sin beretning om revision af stats-
regnskabet for 2012 reagerede på, og bad
SKAT om at opgøre omfanget af med til-
hørende begrundelse for, at utilsigtet for-
ældelse er opstået.
Udover, at SAP38 var det inddrivelsessy-
stem med den ringeste funktionalitet til at
styre og administrere inddrivelsen, så
fremgår det af redegørelsen til Skatteud-
valget, at procedurebeskrivelserne ikke er
blevet fulgt, og at dele af disse ikke har væ-
ret tilstrækkeligt dækkende til at hindre
utilsigtet forældelse.
Selv om SKAT har foretaget inddrivelse
hos borgere og virksomheder, som har
haft gæld registeret i SAP38, er det således
forekommet, at den del af gælden, som var
bogført i SAP38, ikke blev medtaget, fx
når der blev foretaget udlæg for restancer
stående i de andre inddrivelsessystemer.
Side 7 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0008.png
Jeg finder det selvfølgelig helt uaccepta-
belt, at SKAT ikke har haft styr på tingene,
også uanset dette gamle inddrivelsessystem
ikke har haft de bedste faciliteter til at styre
inddrivelsen.
Årsag 3 - efter op-
starten af EFI
Det tredje undersøgelsesområde vedrører
forældelser, der er konstateret efter idrifts-
sættelsen af EFI 1.8.2013. Her er der indtil
31.12.2013 konstateret utilsigtet forældelse
på ca. 333 mio. kr.
I forbindelse med konverteringen i august
måned 2013 er der konverteret en lang
række fordringer, hvor forældelsen havde
udløb mellem 1.8.
31.12.2013. Den eta-
pevise idriftsættelse af EFI medførte, at
styringen af forældelsesopgaven i SKAT
blev meget vanskelig, da de gamle inddri-
velsessystemer var lukket og EFI ikke hav-
de tilstrækkelig funktionalitet til at kunne
styre forældelsen. De konverterede for-
dringer levede heller ikke helt op til de
krav til datakvalitet, et moderne inddrivel-
Side 8 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0009.png
sessystem kræver.
Også disse vanskeligheder er meget bekla-
gelige.
Afskrivning af krav
er normal proces
SKAT afskriver hvert år helt legalt, og ef-
ter hensigten i inddrivelsesloven, krav som
forældede, når betingelserne herfor er op-
fyldt, nemlig hvis det må anses for åben-
bart formålsløst eller forbundet med ufor-
holdsmæssige omkostninger at fortsætte
inddrivelsen. Det er der god mening i, så
der ikke bruges unødige ressourcer på at
inddrive håbløs gæld.
I forhold til de utilsigtede forældelser er
der imidlertid tale om krav, der er forældet
uden, at SKAT har vurderet om betingel-
serne for afskrivningen er til stede. Selv
om betingelserne for afskrivning forment-
lig ville have været opfyldt for en stor dels
vedkommende allerede, fordi 40 til 50 pct.
af skyldnerne ingen betalingsevne har, sku-
le det have været undersøgt forinden.
Side 9 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0010.png
Den omstændighed, at SKATs personale
har haft vanskelige vilkår at arbejde under,
fordi de skulle arbejde med flere inddrivel-
sessystemer på en gang, og at EFI samtidig
endnu ikke fungerer optimalt, er en med-
virkende forklaring til, at kravene er foræl-
det utilsigtet.
Hvordan undgås
utilsigtet forældelse
fremover
Selvom det med de eksisterende system-
forhold ikke kan garanteres, at der ikke af-
dækkes yderligere tilfælde med utilsigtet
forældelse, er det min klare forventning, at
SKAT har fuldt fokus på at undgå dette
indtil EFI fungerer optimalt.
I perioden indtil EFI fungerer med fuld
funktionalitet, iværksætter SKAT således
manuel udsøgning og kontrol af restancer,
med henblik på, at der ikke opstår væsent-
lige nye utilsigtede forældelser.
Når EFI fungerer med fuld funktionalitet,
Side 10 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0011.png
er der skabt fremadrettet grundlag for at
hindre utilsigtet forældelse, fordi:
1. Alle restancer til det offentlige er sam-
let i ét automatiseret inddrivelsessy-
stem.
2. EFI opdaterer automatisk forældel-
sesdato, når en forældelsesafbrydende
indsats iværksættes.
3. EFI foretager automatisk udsøgning
af fordringer, der opfylder objektive
kriterier for afskrivning efter inddri-
velseslovens § 16, hvorved håbløse
fordringer ”renses ud” og afskrives,
når den derved tilsigtede forældelse
indtræder.
4. EFI lægger i god tid inden forældelse
indtræder fordringer i en opgavekø
med henblik på iværksættelse af for-
ældelsesafbrydende tiltag
5. EFI har funktionalitet til udsendelse
af gældserkendelse og foretagelse af
forældelsesafbrydende udlæg.
Det gøres der
fremadrettet
På længere sigt er målet ikke blot at hindre
Side 11 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378754_0012.png
utilsigtet forældelse, men i sagens natur og-
så at nedbringe restancerne.
Side 12 af 12