Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1382921_0001.png
23. juni 2014
J.nr. 14-2905970
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 584 af 26. maj 2014 (alm. del).
Morten Østergaard
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382921_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvad det uanset EU-retlige forpligtigelser vil koste i mio. kr. 1)
at fjerne afgiften på øl 2) halvere afgiften på øl og 3) sænke afgiften på øl med 25 pct.
Ministeren bedes vurdere den umiddelbare virkning, virkningen i 2020 og den varige
virkning.
Svar
Afgiften på øl i Danmark udgør på nuværende tidspunkt 56,02 kr. pr. liter 100 pct. alko-
hol.
I EU’s alkoholbeskatningsdirektiv udgør minimumsafgiften på øl 1,87 EUR pr. hl pr.
alkoholprocent, svarende til 13,95 kr. pr. liter 100 pct. alkohol. Det er derfor ikke muligt
for Danmark at sænke afgiften under dette niveau. Hertil kommer, at der er en grænse for
hvor stort spændet mellem øl- og vinafgifterne kan være, da Danmark ikke må diskrimi-
nere importerede produkter, som vin i overvejende grad er.
I forbindelse med sidste års afgiftsnedsættelser på øl blev afgiftsspændet mellem øl og vin
udvidet betydeligt, og det vil blive yderligere udvidet i takt med indekseringen af vinafgif-
ten frem mod 2020. Det vurderes derfor ikke at være muligt at gennemføre de nævnte
afgiftsnedsættelser for øl alene, såfremt afgiften fortsat skal være i overensstemmelse med
EU-reglerne.
I beregningerne er der, som efterspurgt, set bort fra disse forbehold. De bør derfor mere
ses som isolerede beregninger af de nævnte afgiftsnedsættelser frem for en endelig prove-
nuvurdering, såfremt forslagene rent faktisk gennemføres.
I tabel 1 fremgår provenuvirkningen ved en afskaffelse af ølafgiften, i tabel 2 provenu-
virkningen ved en halvering af afgiften, og i tabel 3 provenuvirkningen ved en afgiftsned-
sættelse på 25 pct.
Tabel 1. Provenuvirkning ved en afskaffelse af ølafgiften
Mio. kr.,
2014-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Varig
virkning
800
775
675
2015
950
900
775
2016
925
875
750
2017
900
850
725
2018
875
825
725
2019
850
800
700
2020
825
775
675
Anm.: Isoleret beregning af en nedsættelse af ølafgiften, hvor der ses bort fra begrænsninger i forhold til EU-regler.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382921_0003.png
Tabel 2. Provenuvirkning ved en halvering af ølafgiften
Mio. kr.,
2014-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Varig
virkning
400
375
275
2015
475
450
325
2016
450
425
325
2017
450
425
325
2018
425
400
300
2019
425
400
300
2020
400
375
275
Anm.: Isoleret beregning af en nedsættelse af ølafgiften, hvor der ses bort fra begrænsninger i forhold til EU-regler.
Tabel 3. Provenuvirkning ved en 25 pct. nedsættelse af ølafgiften
Mio. kr.,
2014-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Varig
virkning
200
200
125
2015
225
225
150
2016
225
225
150
2017
225
200
150
2018
225
200
150
2019
200
200
125
2020
200
200
125
Anm.: Isoleret beregning af en nedsættelse af ølafgiften, hvor der ses bort fra begrænsninger i forhold til EU-regler.
Gennemføres de nævnte afgiftsnedsættelser, vil det indebære et betydeligt større mindre-
provenu end angivet ovenfor, da det med stor sandsynlighed vil nødvendiggøre en paral-
lel nedsættelse af vinafgiften. En afskaffelse af ølafgiften vil dog ligge uden for rammerne
af direktivet
uanset niveauet for vinafgiften.
Side 3 af 3