Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1379031_0001.png
10. juni 2014
J.nr. 14-2665105
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 560 af 13. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379031_0002.png
Spørgsmål 560
Kan ministeren oplyse, hvad det årlige provenu vil være, hvis grænsen for, hvornår der
sker reduktion og forøgelse af registreringsafgiften, blev hævet med henholdsvis 1, 2, 3, 4
og 5 km pr. liter i forhold til i dag?
Svar
Efter reglerne i registreringsafgiftsloven forhøjes eller nedsættes afgiften efter bilens ener-
gieffektivitet (CO
2
-udledning). Registreringsafgiften forhøjes med 1.000 kr. for hver ki-
lometer en personbil kører mindre end 16 km pr. liter benzin (18 km pr. liter for diesel-
drevne) og nedsættes med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen kører mere end 16 km pr.
liter benzin (18 km pr. liter for dieseldrevne).
1
De provenumæssige konsekvenser af en forøgelse af grænserne for, hvornår der sker
reduktion og forøgelse af registreringsafgiften, fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at hæve km grænserne for nedslag/tillæg for brændstofforbrug
Mio. kr. - varig virkning (2014-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter ændret adfærd
Plus 1 km Plus 2 km Plus 3 km Plus 4 km Plus 5 km
650
650
500
250
1.300
1.300
1.000
500
1.950
1.950
1.450
700
2.550
2.550
1.900
900
3.050
3.050
2.300
1.100
Anm.: Adfærdseffekterne er opgjort inkl. virkning på arbejdsudbud. Der er taget udgangspunkt i personbilsalget og provenuet i 2013.
1
I 2014 sker nedsættelsen for dieseldrevne personbiler dog ved en energieffektivitet, der er bedre end 17,5 km pr. liter
Side 2 af 2