Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384103_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-2640651
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 557 af 9. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Morten Østergaard
/ Ole Morsing
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384103_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere udgiften ved at indføre en permanent toldkontrol i
Danmark jf. følgende udtalelse ved MF Søren Espersen (DF) i Dansk Folkepartis
ugebrev 22. juli 2013: "I første omgang vil der blive placeret toldere ved
alle Danmarks grænser. En permanent - 24 timer i døgnet - toldkontrol. Vi
etablerer fysiske kontrolsteder såvel ved grænserne til Tyskland og Sverige -
samt i alle danske havne og ved alle danske lufthavne."
SKAT har skønnet, at en permanent toldkontrol ved alle Danmarks grænser
24 timer i
døgnet og 365 dage om året, og med afsæt i alle toldgodkendte havne og lufthavne samt
grænseovergangssteder til Tyskland og Sverige, vil medføre et yderligere personaleforbrug
i størrelsesordenen 1.000 årsværk. Årsværkene dækker toldkontrol incl. ledelse, hvortil
kommer omkostninger til overhead og støtteårsværk, som f.eks. løser interne opgaver i
form af it-støtte, personaleadministration m.m. Disse omkostninger kan estimeres til
mere end 600 mio. kr. med udgangspunkt i SKATs gennemsnitsløn og almindelige over-
head.
Ressourcekalkulationen baseres på, at en døgnvagt kræver mere end 7 årsværk for at
dække et vagtdøgn alle årets dage. I beregningerne indgår ikke en toldmæssig risi-
ko/væsentligheds vurdering af kontrolpotentialet og ej heller, hvorvidt døgnbemandingen
i alle tilfælde vil kunne dækkes af en vagthavende, eller at der på visse tidspunkter i døgn-
vagten - fx af sikkerhedsmæssige årsager
skal være en øget bemanding. I opgørelsen
indgår heller ikke, hvorvidt et eller flere toldkontrolsteder kan betjenes af et og samme
vagthold, såfremt det lokale trafikmønster ved grænsepassagen muliggør dette.
På materielsiden vil der blive tale om ganske store opstartsinvesteringer i udstyr for at
blive operationel, fx narkohunde, scannerudstyr, uniformer og køretøjer til støtte for
gennemførelsen af toldkontrolhandlingerne, som skønnes at udgøre i størrelsesordenen
100 mio. kr. Derefter vil det løbende driftsbudget skulle øges. Endvidere vil der for visse
grænseovergange også skulle opføres og/eller udvides med kontrolfaciliteter samt om-
bygning af visse vejanlæg ved grænseovergange og færgehavne. SKAT har oplyst, at et
omkostningsskøn til nye toldkontrolfaciliteter ikke kan beregnes, før der er foretaget dy-
beregående undersøgelser af faktiske og aktuelle muligheder for leje af bygninger mm.
Den permanente tilstedeværelse i havne og lufthavne mv. afføder et krav om flere kon-
trolfaciliteter mv., som de godkendte toldlufthavne og toldhavne har pligt til at stille til
rådighed jf. toldlovens § 20. Dette kan føre til, at nogle toldlufthavne og toldhavne ikke
længere ønsker at opretholde toldgodkendelsen.
Afslutningsvis bemærkes, at det er regeringens klare holdning, at en permanent 24-timers
grænsekontrol ikke er forenelig med EU-retten, idet permanent toldkontrol på den indre
grænse vil blive opfattet som grænsekontrol i forhold til de andre medlemsstater i EU.
Svar
Side 2 af 2