Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384030_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-2640066
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 537 af 23. maj 2014 (alm. del).
Morten Østergaard
/ Per Hvas
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384030_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvad det i mio. kr. vil koste at annullere de forenklinger, har-
moniseringer og effektiviseringer af skatte- og afgiftslove, som blev indført med ændrin-
gen af L 67 i folketingsår 2012-13. Ministeren bedes oplyse den umiddelbare virkning,
virkningen i 2020 og den varige virkning.
Svar
I December 2012 blev
L 67 Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven og
forskellige andre love.(Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af udbytter m.v.)
vedtaget med
et flertal bestående af den daværende regering (S, SF, R), DF og EL.
Forslaget indeholder en række ændringer, der sigter på at forenkle, harmonisere og effek-
tivisere skatte- og afgiftslovgivningen. For en nærmere beskrivelse af alle lovforslagets
enkelte elementer henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger.
I forhold til de afledte provenuvirkninger er det primært forslagene om ændringer i rente-
og betalingsreglerne, der har haft betydning, herunder en fremrykning af afregningen af
restskat med én måned.
På baggrund af den provenuvurdering, der blev foretaget i forbindelse med fremsættelsen
af lovforslaget, skønnes det, at en annullering af de vedtagne ændringer samlet set vil
medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. og et varigt mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 30 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved annullering af L 67, folketingsår 2012-13
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Varig provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Årligt
40
30
30
Kilde: Egne beregninger.
Der er i provenuvurdering ikke indregnet eventuelle administrative omkostninger for-
bundet med systemtilpasninger mv.
I forhold til lovforslagets dele vedrørende nye modeller for beregning af rentesatser skal
det i øvrigt bemærkes, at en annullering ikke er mulig, da det tidligere anvendte bereg-
ningsgrundlag ikke længere opgøres.
Side 2 af 2