Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1377883_0001.png
4. juni 2014
J.nr. 14-2583612
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 516 af 7. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ole Hækkerup (S).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377883_0002.png
Spørgsmål 516
Vil ministeren oplyse, hvad provenuet af arbejdsmarkedsbidraget på 8 pct. forventes at
være på finansloven for 2014, så det kan vurderes, hvilket provenu, der ville kunne oppe-
bæres, hvis arbejdsmarkedsbidraget forøges med f.eks. 1 procentpoint til 9 pct.? Vil mini-
steren desuden oplyse, hvor stort provenuet fra omlægning af kapitalpensionerne har
været i 2013 og hvor stort et provenu fra omlægning af kapitalpensionerne, der er budget-
teret med i finansloven for 2014?
Svar
Provenuet fra AM-bidraget i 2014 skønnes i Økonomisk Redegørelse Maj 2014 at udgøre
ca. 85,5 mia. kr.
En forøgelse af AM-bidragssatsen med fx 1 pct.-point fra 8 pct. til 9 pct. i 2014 skønnes
at medføre en stigning i det samlede AM-bidrag på knap 10,7 mia. kr. inkl. ændring i bi-
drag fra indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger,
jf. tabel 1.
Da AM-
bidraget er fradragsberettiget, udgør merprovenuet efter skat ca. 6,6 mia. kr.
Tabel 1. Forøgelse af arbejdsmarkedsbidragssatsen med 1 pct.-point i 2014
Mia. kr. (2014-niveau)
Arbejdsmarkedsbidrag af erhvervsindkomst
Arbejdsmarkedsbidrag fra arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger
Skat som følge af fradrag for arbejdsmarkedsbidrag
I alt før ændret satsregulering
Afledt effekt på satsreguleringen af 1,1 pct. mindreregulering:
Skattepligtige overførselsindkomster som følge af mindre satsregulering
Skat af skattepligtige overførselsindkomster
Skat som følge af mindreregulering af beløbsgrænser i skattelovgivningen
I alt efter ændret satsregulering
Umiddelbar virkning
på offentlige finanser
9,7
1,0
-4,1
6,6
2,6
-1,0
1,4
9,6
Kilde.: Lovmodelberegninger på grundlag af fremskrevet stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen for indkomståret 2011.
Udover at medføre et højere AM-bidrag for alle erhvervsaktive vil en forøgelse af AM-
bidragssatsen også have nogle afledte virkninger.
Da ændringer i satsen for arbejdsmarkedsbidraget medfører en tilsvarende ændring i regu-
leringen af overførselsindkomsterne, vil en forøgelse af AM-bidragssatsen sænke udgif-
terne til overførselsindkomster gennem en lavere satsregulering. Merprovenuet fra de
skattepligtige overførelsesindkomster skønnes at udgøre godt 1,6 mia. kr. efter skat
1
.
1
Hertil kommer en begrænset effekt fra satsregulerede ikke-skattepligtige overførselsindkomster.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377883_0003.png
En ændring af AM-bidragssatsen vil endvidere medføre en ændret regulering af de be-
løbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20. Merprove-
nuet herfra skønnes til knap 1,4 mia. kr.
Samlet skønnes en ændring af satsen for AM-bidrag på 1 pct.-point at medføre et samlet
umiddelbart merprovenu netto på godt 9,6 mia. kr. årligt.
Der er i dette skøn ikke taget højde for tilbageløb fra moms og afgifter eller adfærdsæn-
dringer.
Kapitalpensionsafgift
Et af elementerne i 2012-skattereformen var at afskaffe fradrags- og bortseelsesretten for
indbetalinger til kapitalpensioner og supplerende engangsydelser med virkning fra 2013.
Fra samme tidspunkt blev der indført adgang til at omlægge kapitalpensioner og supple-
rende engangsydelser til en ikke-fradragsberettiget aldersopsparing mod betaling af en
afgift på 40 pct. (af værdien pr. 31. december 1979 udgør afgiften 25 pct.).
Som en midlertidig ordning blev der desuden indført en særlig rabatordning, hvormed
afgiftssatsen for både omlægninger og rettidige udbetalinger blev nedsat til 37,3 pct. i
indkomståret 2013
2
. Den særlige rabatordning blev med Vækstplan DK forlænget, så
rabatordningen nu også omfatter omlægninger m.m. foretaget i 2014.
I forbindelse med afgiftsbetalingen foretages en registrering af, om pensionsordningen er
blevet udbetalt i forbindelse med pensionering (ordinær udbetaling), eller om pensions-
ordningen er blevet omlagt til en ikke-fradragsberettiget ordning.
I 2013 skønnes afgiftsbetalingen fra kapitalpensionerne at udgøre ca. 39,4 mia. kr., hvoraf
ca. 28,5 mia. kr. kan henføres til omlægninger, mens ca. 10,9 mia. kr. vedrører ordinære
indbetalinger,
jf. tabel 2.
I 2014 anslås afgiftsbetalingen at udgøre ca. 38 mia. kr., hvoraf ca. 30 mia. kr. kan henfø-
res til omlægninger.
Rabatten i forbindelse med den særlige rabatordning skønnes i 2013 og 2014 at udgøre
hhv. ca. 2,8 mia. kr. og 2,7 mia. kr.
I forbindelse med Vækstplan DK blev det skønnet, at merprovenuet fra omlægningerne
opgjort som afgifter fra omlægningerne fratrukket rabatten knyttet til de ordinære udbeta-
linger samlet set ville udgøre 40 mia. kr. fordelt ligeligt mellem 2013 og 2014.
2
Der gælder andre afgiftssatser for førtidsophævelser af kapitalpensioner og supplerende engangsydelser, for rettidige
udbetalinger af kapitalpensioner og supplerende engangsydelser, hvor indbetalingerne er foretaget før den 1. januar 1972,
samt for rettidige udbetalinger af supplerende engangsydelser, hvor indbetalingerne er foretaget efter den 1. januar 1972,
men før den 31. december 1979.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377883_0004.png
Tabel 2. Merprovenu fra omlagte kapitalpensioner
Mio. kr. (årets niveau)
Afgiftsbeløb fra omlægninger
Afgiftsbeløb fra ordinære udbetalinger
Rabat vedrørende omlægninger
Rabat vedrørende ordinære udbetalinger
Merprovenu fra omlagte kapitalpensioner
2013
28,5
10,9
2,1
0,7
27,8
2014
30,0
8,0
2,2
0,5
29,5
Kilde.: Afgiftsbeløb for 2013 er fra SKATs registre mens afgiftsbeløb for 2014 er fra Økonomisk Redegørelse Maj 2013.
Ved den seneste konjunkturvurdering til brug for Økonomisk Redegørelse Maj 2014
skønnes merprovenuet fra omlægningerne i 2013 og 2014 opgjort på samme måde at
udgøre hhv. ca. 27,8 mia. kr. og 29,5 mia. kr.
Side 4 af 4