Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1375705_0001.png
28. maj 2014
J.nr. 14-2560697
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 512 af 6. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om, hvordan man kan forvente den gennemsnitlige pris på brugte biler vil udvikle sig, hvis man afskaffer henholdsvis hele registreringsafgiften, halvdelen af registreringsafgiften eller en tredjedel af registreringsafgiften på biler i 2015, til skatteministeren
1375705_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for, hvordan man kan forvente den gennemsnitlige pris på brug-
te biler vil udvikle sig, hvis man afskaffer henholdsvis hele registreringsafgiften, halvdelen
af registreringsafgiften eller en tredjedel af registreringsafgiften på biler i 2015? Kan mini-
steren skitsere en mulig overgangsmodel, hvor brugtvognsforhandlere og private kom-
penseres for en eventuel afskaffelse af registreringsafgiften?
Svar
Nye og brugte biler er nære substitutter, idet begge goder, sammen med afholdelsen af en
række omkostninger ved at holde bil, kan give ejeren den ønskede ydelse - nemlig kørsel.
Den gennemsnitlige andel af registreringsafgift i nye biler udgør ca. 46 pct. Forudsættes
det, at minimumafgiften på 20.000 kr. og de fradrag og tillæg, der fratrækkes henholdsvis
tillægges registreringsafgiften nedsættes med samme procentdel som afgiftssatserne, vur-
deres en nedsættelse af registreringsafgiften at have en tæt på parallel indvirkning på pri-
serne for nye og tilsvarende brugte biler. Det betyder, at en ophævelse af registreringsaf-
giften vil give et umiddelbart prisfald med i gennemsnit samme størrelsesorden for såvel
nye som brugte biler.
En afskaffelse af registreringsafgiften vil med de nævnte forudsætninger således bevirke et
umiddelbart prisfald på i størrelsesordenen 46 pct. i gennemsnit. En nedsættelse med 50
pct. vil bevirke et prisfald på ca. 24 pct. i gennemsnit, mens en nedsættelse af registre-
ringsafgiften med 1/3 vil bevirke et umiddelbart prisfald på nye og brugte biler i størrel-
sesordenen 17 pct. i gennemsnit.
Det nævnte prisfald vil formentlig blive dæmpet af, at bilforhandlernes avancer med de
gældende regler er presset af den høje marginale registreringsafgift på 180 pct. for dyrere
biler eller 105 pct. for billigere biler. I fravær af eller ved en nedsat registreringsafgift vil
der således være basis for øgede avancer for bilforhandlerne.
Den samlede markedsværdi af danskernes personbiler i 2013 udgør ifølge Danmarks
Statistik ca. 230 mia. kr.
Ved en fuldstændig afskaffelse af registreringsafgiften skønnes bilejerne således at få et
værditab på deres bil på i størrelsesordenen 110 mia. kr. i forhold til genanskaffelsespri-
sen. Beløbet er beregnet som den gennemsnitlige residuale registreringsafgift indeholdt i
markedsprisen for de biler, der allerede kører på gaden, dvs. svarende til omtrent 46 pct.
af de 230 mia. kr., som de biler, der allerede kører på gaden, er værd.
En mulig model for kompensation af borgere og forhandlere kunne være at genbruge den
model, der kendes fra godtgørelse af registreringsafgift ved udførsel af biler. Den går ud
på, at den residuale registreringsafgift beregnes efter samme retningslinjer, som der gælder
ved afgiftsberigtigelse af brugte indførte biler. I det udbetalte beløb fratrækkes 15 pct.
eller mindst 8.500 kr. Anvendes denne model, vil bilejerne ved en afskaffelse af registre-
ringsafgiften skulle kompenseres med et engangsbeløb i størrelsesordenen 90 mia. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om, hvordan man kan forvente den gennemsnitlige pris på brugte biler vil udvikle sig, hvis man afskaffer henholdsvis hele registreringsafgiften, halvdelen af registreringsafgiften eller en tredjedel af registreringsafgiften på biler i 2015, til skatteministeren
1375705_0003.png
Tilsvarende vil kompensationen ved en nedsættelse med hhv. 50 pct. og 1/3 udgøre i
størrelsesordenen 45 mia. kr. og 35 mia. kr.
Udover at kompensationbeløbene er ganske betydelige, bør det også bemærkes, at den
skitserede model må forventes at indebære en betydelig administrativ belastning ved, at
der som udgangspunkt skal beregnes godtgørelse for knap 2,3 mio. personbiler.
Derudover skal kompensationsbeløbene og nedsættelsen hhv. afskaffelsen af registre-
ringsafgiften finansieres.
Side 3 af 3