Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384082_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-24769333
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 501 af 2. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mads Rørvig (Venstre).
Morten Østergaard
/ Jeanette R. Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384082_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i, at man som
forbruger gerne må købe kopivarer over internettet fra et firma i et andet EU
land og få dem sendt af samme firma (samme juridiske enhed) til sin hjemmeadresse
i Danmark, jf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside
”Forbrug.dk”?
Svar
Jeg har indhentet bidrag fra henholdsvis erhvervs- og vækstministeren og kulturministeri-
et, hvorunder de pågældende regler henhører.
Erhvervs-og vækstministeren har oplyst følgende:
”Indledningsvist skal det bemærkes, at det i gældende lovgivning ikke har været hensigten
at kriminalisere den private forbruger, der køber et kopiprodukt til eget privat brug, uan-
set hvor købet er foretaget. Det skyldes, at der er en bevismæssig udfordring, som er
problematisk i forhold til forbrugerens retssikkerhed. Kopiproduktion er i dag blevet så
professionel, at selv rettighedshaverne ofte har svært ved at vurdere, om en vare er ægte
eller en kopi. I disse tilfælde kan det i købsøjeblikket være svært for forbrugeren at vurde-
re, om en vare er ægte eller ej. Piratkopivarer forekommer i dag ikke længere kun på mid-
lertidige kræmmermarkeder og lignende, men forekommer også ofte i internetbutikker og
i detailhandlen. Her må forbrugerne gå ud fra, at varerne er det, de giver sig ud for.
Lovgivningen sigter derimod mod at straffe de bagmænd, der handler med kopivarer i
erhvervsmæssig sammenhæng.
Det er således ikke ulovligt for en forbruger at købe kopivarer, når der er tale om køb til
privat brug. Heller ikke selvom købet foregår over internettet fra et firma i et andet EU
land og kopivarerne sendes af samme firma (samme juridiske enhed) til forbrugerens
hjemmeadresse i Danmark. Er der derimod tale om erhvervsmæssig brug, er købet ulov-
ligt.
Hvornår der er tale om ”erhvervsmæssig brug”, bygger på en konkret vurdering, som i
sidste ende foretages af domstolene. Hvad angår varemærker følger dette af varemærke-
lovens § 4, stk. 3, der oplister en række eksempler herpå, fx videresalg af kopivarerne.
Listen er ikke udtømmende.”
Kulturministeriet har oplyst følgende:
”Ophavsretsloven
indeholder i § 77 en regel om import af værker og frembringelser, der
er beskyttet efter ophavsretsloven. For at reglen finder anvendelse, skal to betingelser
være opfyldt:
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384082_0003.png
For det første skal værket eller frembringelsen være fremstillet uden for Danmark under
sådanne omstændigheder, at en tilsvarende fremstilling i Danmark ville være i strid med
loven.
For det andet straffes kun den, der forsætligt eller groft uagtsomt indfører sådanne ek-
semplarer med henblik på at gøre dem tilgængelige for almenheden.
Hvis disse betingelser er opfyldt, kan den person, der importerer værket, straffes.”
Jeg henholder mig derfor til erhvervs- og vækstministerens og kulturministeriets bidrag.
Side 3 af 3