Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1301891_0001.png
1301891_0002.png
1301891_0003.png
1301891_0004.png
J.nr. 13-5687983Den 19. november 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 49 af 29. oktober 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jeppe Kofod(S).
Holger K. Nielsen
/ Mogens Pedersen
1/4
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte for delsatovervåge udviklingen omkring anvendelsen af prepaidcards/anonymebetalingskort og dels at forhindre, at kortene systematisk anvendes tilskatteunddragelse, herunder redegøre for muligheden for helt at forbydedennetype kort i Danmark såvel som på europæisk plan?
Svar
Jeg harfra erhvervs- og vækstministeren modtaget nedenstående oplysninger,som jeg kan henholde mig til:”Finanstilsynet har oplyst, at anonyme hævekort umiddelbart kan forekomme ito versioner: 1) som betalingsinstrumenter, der giver adgang til at hæve på enkonto i en finansiel virksomhed, dette kan f.eks. være et kreditkort, eller 2)forudbetalte kort i form af elektroniske penge. Forudbetalte kort kan f.eks.være et gavekort eller et forudbetalt Visakort (dvs. uden kredit eller kontotilknyttet).EU-reglerne stiller krav om, at virksomheder, som udsteder forudbetaltegenopladelige kort over nogle fastsatte grænser, skal kende deres kunder,hvilket indebærer, at de skal legitimere deres kunder i henhold til EU-lovgivningen på hvidvaskområdet.Hertil er der en undtagelse om, at udbyderen kan undlade at krævelegitimation m.v. af kunden, hvis:a) der for ikkegenopladelige medier maksimalt kan lagres et beløb, dermodsvarer værdien af 250 euro,b) der for ikkegenopladelige medier, som kun kan anvendes i Danmark,maksimalt kan lagres et beløb, der modsvarer værdien af 500 euro, ellerc) der for genopladelige medier maksimalt kan lagres op til et beløb, dermodsvarer værdien af 2.500 euro inden for et kalenderår, og hvor dermaksimalt kan indløses et beløb, der modsvarer værdien af 1.000 euroinden for et kalenderår.Det vil sige, at indenfor EU kan et genopladeligt forudbetalt kort kun væreanonymt, hvis der maksimalt kan indløses 1.000 euro om året, da der ellersstilles krav om, at den udstedende virksomhed skal kende sin kunde.Ovennævnte forudsætter, at der ikke er mistanke om hvidvask ellerfinansiering af terrorisme.Dertil kommer at ved pengeoverførsler/transaktioner indenfor EU/EØS-lande, skal transaktionerne som hovedregel ledsages af oplysninger ombetalers kontonummer eller en entydig identifikator, der gør det muligt atspore transaktionen tilbage til betaler.Dette følger af ”Forordning om oplysninger, der skal medsendes om betalerved elektroniske pengeoverførsler”, som har til formål at sikre et elektronisk2/4
spor tilbage til den person, som overfører penge (betaler), således at denneperson altid kan identificeres. Forordningen er direkte gældende i Danmark ogresten af EU og vedrører alle betalingsformidlere (f.eks. banker), der foretagerpengeoverførsler. Forordningen finder anvendelse på alle pengeoverførsler,uanset valuta, hvor enten betalers eller modtagers betalingsformidler befindersig i EU/EØS, også selvom betalingen afsendes eller modtages uden forEU/EØS.Modtagers betalingsformidler kan kræve, at betalers betalingsformidler stillerfuldstændige oplysninger til rådighed inden for 3 arbejdsdage fra modtagelsenaf anmodningen, hvorfor betalers betalingsformidler under alleomstændigheder skal indhente oplysninger om betalers navn, adresse ogkontonummer (kundens konto, som debiteres). I stedet for adresse kanangives betalers fødselsdato- og sted eller CPR-nr.Der findes dog nogle undtagelser til hovedreglen. Blandt andet erkorttransaktioner undtaget forordningen, forudsat at kortholder har indgåetaftale med sit pengeinstitut/betalingsformidler om mulighed for at anvendekortet til betaling af varer og tjenesteydelser, og pengeoverførslen indeholderoplysninger (entydig indikator), der gør det muligt at spore transaktionentilbage til betaler. Eksempler herpå kan være betaling af varer ogtjenesteydelser med Dankort, VISA-kort, MasterCard, EuroCard, eller et andetkredit- eller hævekort.Det betyder, at hvis en person med en bankkonto i et andet EU/EØS landoverfører penge til en bank i Danmark, eller hæver penge i Danmark med sithævekort til kontoen i banken i det andet EU/EØS-land, så vil der medtransaktionen følge en entydig indikator, der gør det muligt at sporetransaktionen tilbage til betaler. Dette kan f.eks. være et kontonummer. Enanden undtagelse er pengeoverførsler foretaget ved hjælp af elektroniskepenge, medmindre det overførte beløb overstiger 1.000 euro.Hvis en person overfører penge eller hæver penge på et forudbetalt kort ogbeløbet overstiger 1.000 euro, vil transaktionen således være omfattet af kravetom, at der med transaktionen skal medsendes oplysninger om betalerskontonummer eller en entydig identifikator, der gør det muligt at sporetransaktionen tilbage til betaler.Hverken EU-lovgivning (betalingstjenestedirektivet og e-pengedirektivet) ellerdansk lovgivning (hvidvaskloven og lov om betalingstjenester og elektroniskepenge) forbyder kortindehaverens anvendelse af et anonymt kort samtvirksomheders accept af anonyme kort i EU/Danmark. Da reglerne omelektroniske penge stammer fra EU’s direktiv om e-penge, som erfuldharmoniseret, vil det ikke være muligt for Danmark at indføre forbud modanonyme forudbetalte kort, da dette vil stride imod direktivet. Tiltag på detteområde, skal således ske gennem EU.
3/4
Finanstilsynet er ikke bekendt med hvor mange anonyme kort der er i omløb iDanmark. Finanstilsynet kan oplyse, at EU-Kommissionen har påbegyndt enevaluering, af det nuværende e-penge direktiv, og en rapport forventes klar iefteråret 2014.”
4/4