Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1369309_0001.png
1369309_0002.png
15. maj 2014J.nr. 14-2413366
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 479af 28. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard/ Søren Schou

Spørgsmål

Ministeren bedes oplyse, hvor meget man skal sænke AM-bidraget, hvis mansamtidigfjernede alle beskæftigelsesfradrag, således at danske skatteyderestilles neutralt. Kan mini-steren bekræfte, at enlige forsørgere, der i dag har ethøjere beskæftigelsesfradrag, fuldt udvil kunne kompenseres via et tilsvarendelavere AM-bidrag?

Svar

Der er nogle grundlæggende forskelle mellem AM-bidraget og beskæftigelsesfradragene,som forhindrer, at danske skatteydere kan stilles neutralt, hvis beskæftigelsesfradragenefjernes, og provenuet herfra anvendes til en nedsættelse af AM-bidraget.For det første skal overførselsindkomsterne i henhold til satsreguleringsloven reguleres,hvis der sker ændringer i satsen for AM-bidraget. Det betyder, at hvis AM-bidraget ned-sættes, så erhvervsaktive opnår en skattenedsættelse, vil der skulle foretages en tilsvarendeprocentvis forhøjelse af overførselsindkomsterne. Det samlede finansieringsbehov vilsåledes overstige det mindreprovenu, der kan henføres til en isoleret nedsættelse af AM-bidraget som følge af øgede overførselsindkomster til ikke-erhvervsaktive.For det andet beregnes AM-bidraget proportionalt af hele indkomsten, mens beskæftigel-sesfradraget kun beregnes proportionalt op til et vist maksimum. I 2014 udgør dette mak-simum 25.000 kr., og det nås ved en indkomst på ca. 326.800 kr. Af indkomst herudoverberegnes der ikke beskæftigelsesfradrag. En nedsættelse af AM-bidraget, der matcherfjernelsen af beskæftigelsesfradraget, vil således føre til en overkompensation til skatte-ydere med indkomst over ca. 326.800 kr.Tilsvarende gælder for det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere, der beregnesmed en procent af indkomstgrundlaget op til et maksimum på 17.700 kr. (2014). En mod-svarende nedsættelse af AM-bidraget vil her føre til en overkompensation af enlige for-sørgere med indkomster over ca. 327.800 kr.For det tredje har AM-bidraget og beskæftigelsesfradraget også forskellige skatteværdier,da AM-bidraget ved indkomstopgørelsen fratrækkes i den personlige indkomst med fuldfradragsværdi, mens beskæftigelsesfradraget kun kan fratrækkes i den skattepligtige ind-komst som et ligningsmæssigt fradrag.
Side 2af 2