Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1378521_0001.png
6. juni 2014
J.nr. 14-2399525
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 467 af 25. april 2014 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378521_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del - spm. 342 skønne over provenuet
i 2014 fra de 10 procent af den danske befolkning med de højeste indkomster, hvis be-
skæftigelsesfradraget og topskatten-grænsen var på samme niveau som før skattereformen
i 2012 (begge tillagt § 20-regulering). I beregningen bedes medtaget både løn- og kapital-
indkomst.
Svar
Som led i 2012-skattereformen blev topskattegrænsen forhøjet. Forhøjelsen indfases i
perioden 2013-2022. I 2014 er topskattegrænsen 449.100 kr., hvor den i fravær af 2012-
skattereformen havde været 416.500 kr.,
jf. tabel 1.
Ligeledes som led i 2012-skattereformen blev beskæftigelsesfradraget forhøjet med ind-
fasning i perioden 2013-2022. Som led i FL14 blev forhøjelserne i 2014-2017 fremrykket.
Således er satsen for beskæftigelsesfradrag 7,25 pct. og det maksimale beskæftigelsesfra-
drag 25.000 kr. i 2014. I fravær af 2012-skattereformen og ændringerne i FL14 havde
satsen i 2014 været 4,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag 15.200 kr.
Endelig blev der som led i 2012-skattereformen indført et særligt beskæftigelsesfradrag
for enlige forsørgere. Indfasningen af dette fradrag blev fremrykket som led i FL14.
Tabel 1. Ændringer af topskattegrænsen og beskæftigelsesfradraget som led i 2012-skattereformen
og FL14
2014-satser i 2014-niveau
Topskattegrænse (kr.)
Sats for beskæftigelsesfradrag (pct.)
Maksimalt beskæftigelsesfradrag (kr.)
Sats for ekstra besk.fradrag til enlige forsørgere (pct.)
Maksimalt ekstra besk.fradrag til enlige forsørger (kr.)
Før 2012-
skattereformen
416.500
4,65
15.200
-
-
Faktiske satser
449.100
7,25
25.000
5,40
17.700
Ændringerne skønnes samlet set at have medført lempelser på ca. 9,3 mia. kr. før tilbage-
løb og adfærd, svarende til ca. 2,0 procent af de samlede personlige indkomstskatter. For
den 1/10 af befolkningen med de største indkomster skønnes lempelsen at have udgjort
ca. 2,3 mia. kr., svarende til ca. 1,8 procent af de personlige indkomstskatter for denne del
af befolkningen,
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378521_0003.png
Tabel 2. Provenuet fra de personlige indkomstskatter med og uden ændringer i
beskæftigelsesfradrag og topskat i 2014 som følge af 2012-skatterefomen og FL14
Mia. kr. (2014-niveau)
2014-regler, gældende
2014-regler, ekskl. ændringer i beskæftigelsesfradrag og topskat
1
Forskel
Forskel (pct.)
Alle
450,3
459,6
-9,3
-2,0
10 pct. med
højeste
indkomster
123,6
126,9
-2,3
-1,8
Anm: Ekskl. tilbageløb og adfærd. Omfatter statslige indkomstskatter med fradrag af grøn check, ejendomsværdiskat, kommune- og kirkeskat-
ter, aktieindkomstskat samt arbejdsmarkedsbidrag eksklusiv arbejdsmarkedsbidrag af indbetaling til pensionsordninger
1. Beregningerne omfatter forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, indførelse af et ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere samt
forhøjelse af topskattegrænsen som led i 2012-skattereformen. Endvidere er medregnet fremrykning af forhøjelse af det almindelige beskæfti-
gelsesfradrag hhv. det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
I afgrænsningen af den 1/10 af befolkningen, der har de største indkomster, er medregnet
personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapital-
indkomst og aktieindkomst. Det var også tilfældet i svaret på SAU alm. del spørgsmål
342, jf. formuleringen i spørgsmålet om at løn og kapitalindkomst skal medtages i bereg-
ningerne.
Beregningerne omfatter alene ændringer i topskattegrænsen samt beskæftigelsesfradraget,
mens øvrige ændringer i 2012-skattereformen eller senere, herunder finansieringselemen-
terne, ikke er medregnet. Beregningerne giver således ikke et fyldestgørende billede af de
samlede virkninger af skattereformen eller senere ændringer i skattesystemet.
Side 3 af 3