Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1370733_0001.png
1370733_0002.png
1370733_0003.png
20. maj 2014J.nr. 14-2341927
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 463af 23. april 2014 (alm. del).
Morten Østergaard/ Søren Schou

Spørgsmål

I forbindelse med beretningen over B102 (f.å. 2012-13) omtalte ministeren en kortlæg-ning, som SKAT ville påbegynde. Ministen bedes give en status på arbejdet med dennekortlægning.

Svar

I beretningen over forslag til folketingsbeslutning om genforhandling af Danmarks dob-beltbeskatningsaftale med Irland (B102) blev regeringen opfordret til, at give Folketingeten status på udredningsarbejdet i forhold til social dumping på luftfartsområdet.I alm. del, bilag 67,er der redegjort for, at udredningsarbejdet i forhold til social dumpingpå luftfartsområdetforegår i arbejdsgruppen om ”social dumping” indenfor luftfart underLuftfartsrådet. Arbejdsgruppen, der består af deltagere fra både branchen, fagforeningerog relevante ministerier, har den 5. april 2014 afgivet en redegørelse til Luftfartsrådet.Herudover har SKAT i slutningen af 1. kvartal 2014 afsluttet projektet ”Globalisering2013 – Flypersonale”, hvorefterretteligheden hos flypersonale med dansk certifikat erblevet undersøgt.Status er, at arbejdsgruppen nu er kommet med en redegørelse om ”social dumping”indenfor luftfart, der er offentliggjort på Trafikstyrelsens hjemmeside, hvortil der henvisesfor yderligere information. I redegørelsen er konklusionerne fra SKAT’s projekt ”Globa-lisering 2013 – Flypersonale” også gengivet.Af redegørelsen fremgår det bl.a., at luftfartselskaber lovligt kan tilrettelægge ansættelses-former og selskabsopbygning i forhold tildels forskelle i EU-landenes lovgivning, og delsforskelle i EU-landenes implementering, fortolkning og administration af EU-reglerne.Dette giver luftfartselskaber mulighed for at ”regelshoppe” mellem landene alt ef-ter,hvilket lands lovgivning mv., der er mest fordelagtigt for selskabet,og kan bl.a. medfø-re en risiko for dårligere arbejdsforhold, lavere løn og manglende arbejdsgiverbetalt socialsikring og pensionsopsparing for luftfartspersonalet.Arbejdsgruppens redegørelse har afdækket problemerne med regelshopping inden forluftfarten. Sammenfattende viser redegørelsen, at der er behov for at sætte ind på mangefronter, hvis regelshopping inden for luftfarten skal begrænses. I redegørelsen oplistes derderforen hel række initiativer, som der kan arbejdes videre med.På skatteområdet peges der på to initiativer, der kan overvejes. Det drejer sig dels om atfortsætte den gældende danske forhandlingspolitik, således at det danske udgangspunktved forhandling af dobbeltbeskatningsoverenskomster fortsat vil være at bevare beskat-ningsretten til lønindkomst for luftfartspersonale, der er hjemmehørende i Danmark, ogarbejder på fly i international trafik for udenlandske flyselskaber.Herudover foreslås det, at Skatteministeriet overvejer at rette henvendelse til Irland medhenblik på en genforhandling af den dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst, så vi
Side 2af 2
får ret til at beskatte dansk hjemmehørende luftfartspersonale, der arbejder i internationaltrafik for et irsk luftfartselskab.Det skal i den forbindelse bemærkes, at det er fast praksis ikke at oplyse om igangværendeforhandlinger om indgåelse af nye eller ændringer af eksisterende dobbeltbeskatningsafta-ler, før der er indgået en aftale, da forhandlinger med andre lande må kunne foregå på etgrundlag af fortrolighed og diskretion. Baggrunden for denne faste praksis har jeg senestredegjort for i svaret på spørgsmål S1347 af 23. april 2014.Når det er sagt,skal der dog ikke herske nogen tvivl om, at jeg tager problemet med regel-shopping i luftfarten alvorligt og er opmærksom på, at luftfart er et område i hastig udvik-ling. Jeg bakker derfor op om transportministerens beslutning om at bede den sammearbejdsgruppe, som nu har afdækket problemerne, komme med konkrete forslag til løs-ninger så hurtigt som muligt. Det er vigtigt, at vi gør, hvad vi kan, for at løse de proble-mer, som vi her står over for.
Side 3af 3