Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
9. maj 2014J.nr. 14-2134218
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 451af 9. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Morten Østergaard/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål
Med udgangspunkt i reklameafgiften bedes ministeren i skematisk form oplyse forvent-ningerne til udviklingen i reklamemængder stk., vægt og heraf følgende forventet indtægttil staten ved reklameafgiftens indførelse for årene 2012-2020. Heroverfor bedes ministe-ren med udgangspunkt i de seneste rapporterede udviklinger i mængder, vægt og anvendtsideantal i samme skema oplyse, henholdsvis hvor meget denne afgift reelt ville haveindbragt staten frem til nuværende tidspunkt, såfremt afgiften var blevet opkrævet, samthvor meget staten forventer, at afgiften ville kunne indbringe fra nu af og frem til 2020,forudsat at den ville blive opkrævet. Endvidere bedes ministeren tilføje en linje til skemaetmed angivelse af, hvor meget ministeren forventer, at reklameafgiften reelt vil ende medat indbringe staten i de respektive år fra 2014 og frem til 2020.Svar
I lovforslag om reklameafgiften, der blev vedtaget i 2012, fremgår en oversigt over denforventede udvikling i reklamemængden.Det blev skønnet, at reklamemængden i 2012 ville udgøre ca. 160.000 ton faldende til ca.105.000 ton i 2020, når afgiften var fuldt indfaset,jf. tabel 1.Skønnet på 160.000 ton reklamer blev fastlagt på baggrund af oplysninger om, at der i2010 blev omdelt 167.000 ton reklamer til danske husstande svarende til ca. 1.400 stk. pr.husstand, som modtager reklamer. Det blev vurderet, at der siden 2010 har været en lillestigning i mængden af reklamer pr. husstand, som ikke har tilmeldt sig ordningen ”Re-klamer – Nej tak”, men at der samtidig har været en reduktion i den samlede mængde afhusstandsomdelte reklamer.Tabel 1. AfgiftsgrundlagtonAfgiftsgrundlag før adfærd1Reduktion som følge afafgiften2Afgiftsgrundlag efteradfærd201220132014201520162017201820192020
160.000 153.000 146.000 141.000 137.000 134.000 130.000 127.000 124.0008.00022.00021.00021.00020.00020.00019.00019.000
145.000 124.000 120.000 117.000 114.000 111.000 108.000 105.000
1) Afgiftsgrundlaget før adfærd indeholder reduktioner som følge af branchens egen reduktion og flere tilmeldinger til ”Reklamer – Nej tak”-ordningen.2) Adfærdsændringen, der følger af afgiften, forventes at være slået fuldt igennem i 2014.
I afgiftsgrundlaget er det forudsat, at reklamemængden uden afgift reduceres. Dels somfølge af flere tilmeldinger til ”Reklamer – Nej tak”-ordningen (2,5 pct. pr. år faldende til 1pct. pr. år efter 2015), dels som følge af branchens forventede reduktion i reklamemæng-den som følge af øges fokusering (2 pct. pr. år).Desuden er det forudsat, at reklame-mængden som følge af afgiften reduceres med i alt 15 pct., fordelt på 5 pct. i 2013 og 10pct. i 2014.Ved beregning af de provenumæssige konsekvenser ved indførelse af reklameafgiftenblev det antaget, at 70 pct. af husstandsomdelte reklamer fra 2014 ville blive mærket med
Side 2af 2
Blomsten og derved betale den lave afgiftssats på 2,00 kr. pr. kg. Desuden blev det anta-get, at25 pct. af tryksagerne skulle betale den lave afgiftssats i 2013. Mindreprovenuetsom følge af arbejdsudbudseffekter blev skønnet til 10 pct.Ved en differentieret afgiftssats på 2,00 kr. pr. kg henholdsvis 4,00 kr. pr. kg (3,00 kr. pr.kg i 2013) for reklamer, der er mærket med Blomsten, og for reklamer, der ikke er mær-ket, blev det skønnet, at forslaget ville medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 430mio. kr. i 2013 (2014-niveau) faldende til ca. 270 mio. kr. i 2020. Den varige virkning efteradfærd og arbejdsudbudseffekter blev skønnet til ca. 190 mio. kr.,jf. tabel 2.Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af en reklameafgift
Mio. kr. (2014-niveau)Umiddelbart provenuUmiddelbart provenuinkl. virkning på andre kontiProvenu efter tilbageløbProvenu efter ændret adfærd1
2013430540410350
2014380480360270
2015360440340260
2016340420320240
2017320400300230
2018300380280220
2019280360270210
2020270340250190
Varigt260320240190
1) Adfærdseffekter antages at udgøre 5 pct. i 2013 og 10 pct. i 2014, mens arbejdsudbudseffekter antages at udgøre 10 pct.
Skatteministeriet har i november 2012 notificeret reklameafgiftsloven efter reglerne omstatsstøtte overfor EU-Kommissionen.Det skyldes, at loven indeholder nogle undtagelsertil afgiftspligten, som skal vurderes i forhold til statsstøttereglerne, herunder afgiftsfrita-gelse for ugeaviser, telefonbøger mv.Siden loven blev notificeret, har der været løbende drøftelser med Kommissionen om deforskellige elementer i loven, og Kommissionen har i flere omgange stillet opklarendespørgsmål samt bedt ministeriet om at kommentere på forskellige forhold.Det kan ikke udelukkes, at en godkendelse vil kræve justeringer i afgiften. I så fald vilregeringen tage stilling hertil, når Kommissionens beslutning foreligger, herunder eventu-elt ændrede skøn for mængden af husstandsomdelte reklamer og provenuvirkningerneherved.
Side 3af 3