Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
Klik og vælg datoJ.nr. 14-2114882
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 444af 9. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Vil ministeren redegøre for indtægterne fra beskatningen af fri telefon og sammenholde-disse med de forventede indtægter for beskatning af fri telefon i forbindelsemed vedtagel-sen af L31 (2011-2012)?Svar
De gældende regler om beskatning af arbejdsgiverbetalt fri telefon blev indført som led iaftalen om finansloven for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten, jf. lovforslag L 31(2011-2012). Samtidig ophævedes den tidligere VK-regerings multimedieskat, som varindført som led iForårspakke 2.0og havde virkning i 2010 og 2011.Reglerne om beskatning af fri telefon tog udgangspunkt i de tidligere regler, der var gæl-dende før indførelsen af multimedieskatten. Udbredelsen ogprovenuet af beskatningen affri telefon efter de tidligere regler dannede derfor også udgangspunkt for vurderingen afde økonomiske konsekvenser af lovforslaget.Baggrunden for provenuvurderingen fremgår dels af lovforslaget, dels er den udførligtbeskrevet i min forgængers svar til Skatteudvalget på spørgsmål nr. 1 til L 31.Af svaret fremgår det bl.a., at skønnet for det umiddelbare provenu ved genindførelsen afbeskatningen af fri telefon på ca. 75 mio. kr. er et nettoprovenuskøn sammensat af fleremodgående provenubevægelser.Isoleret set skønnedes beskatningen af fri telefon fralønmodtagere at kunne tilvejebringe et umiddelbart provenu på ca. 135 mio. kr. årligt.Heri var modregnet den videreførte ægtefællerabat, der skønnedes at udgøre ca. 20 mio.kr.Ifølge SKATs registre udgør det faktiske indkomstbeløb for fri telefon i 2012 ca. 1.015mio. kr.,hvorfra skal trækkes en samlet ægtefællerabat, der er opgjort til godt 40 mio. kr.Isoleret set har provenuet af beskatningen af fri telefon således tilvejebragt et umiddelbartprovenu i 2012 på ca. 450 mio. kr., når der forudsættes en gennemsnitlig marginalbeskat-ning på ca. 46 pct.Det faktiske provenu fra beskatningen af fri telefon er således væsentligt større end skøn-net i forbindelse med L 31.Det skal hertil bemærkes, at den konstaterede afvigelse mellem det oprindeligt skønnedeog det faktiske provenu ikke kan betragtes isoleret som et merprovenu. Det må antages,at arbejdsgivernes omkostninger til arbejdstagernes private udgifter til telefoni i fravær afadgangen til at yde dette som et skattepligtigt personalgode, alternativt i vidt omfang villehave udgjort skattepligtige lønomkostninger. Det større provenu afspejler således også, atlønmodtagerne opfatter beskatningen som en relativ gunstigbetalingfor den private an-vendelse af telefonen.
Side 2af 2