Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
2. maj 2014J.nr. 14-2085889
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 436af 8. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Morten Østergaard/ Lise Bo Nielsen
Skatteverket i Sverige har undersøgt svenske velfærdsvirksomheder og konstateret, at deofte ejes af udenlandske juridiske personer baseret i Jersey, Guernsey og Luxembourg, ogat de svenske velfærdsvirksomheder i vid udstrækning benytter sig af aktieejerlån hosdisse juridiske ejere, hvorefter renteudgiften fratrækkes i Sverige, mens renteindtægtenikke beskattes.Ministeren bedes oplyse, om danske virksomheder, der producere velfærdsydelser til dan-ske borgere for danske skatteborgeres penge vil kunne foretage aktieejerlån eller på andenmåde låne penge i europæiske og/eller oversøiske skattely (f.eks. Jersey, Guernsey ogLuxembourg) til investeringer (f.eks. bygning af daginstitutioner, plejehjem mv.) på ensådan måde, at den danske velfærdsvirksomhed opnår fuld fradragsret for renteudgifter-ne, mens långivernes (f.eks. aktieejernes) tilsvarende renteindtægter slet ikke beskattes?Svar
IDanmark er der indført en række værn, der skal sikre, at udenlandske moderselskaberikkeyder uforholdsmæssigt store lån til deres danske datterselskaber med store rentefra-drag til følge, herunder værn, der sikrer mod fradrag for renter uden korresponderendebeskatning af renteindtægter.Reglerne er udformet generelt, og er således ikke begrænsettil specifikke brancher.Først og fremmest er der indført rentefradragsbegrænsningsreglerne og reglen om tyndkapitalisering. De to regelsæt sætter et maksimum for fradrag for renter, der kan fratræk-kes ved opgørelsen af et selskabs skattepligtige indkomst. Derudover sikrerTransfer Pri-cing-reglerne, atden rente på gæld, der er aftalt mellem et moderselskab og et dattersel-skab (koncernforbundne selskaber), fastsættes på markedsvilkår. Endvidere skal danske-selskaber, der betaler en rente til et koncernforbundet selskab, der er beliggende i et land,som ikke er beskyttet af en dobbeltbeskatningsaftaleeller et EU-direktiv, indeholde enkildeskat på 25 pct. Endelig er der indført et værn i relation til finansielle instrumenter,der helt fjerner rentefradragsretten i danske selskaber. Dette sker, hvis Danmark anserrentenfor at stamme fra gæld, mens det land, hvor modtageren af rentebetalingen erhjemmehørende, anser betalingen at stamme fra indskudt kapital/egenkapital, og derforikke beskatter betalingen.
Side 2af 2