Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1383665_0001.png
25. juni 2014
J.nr. 14-2149144
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 433 af 7. april 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Morten Østergaard
/ Ole Morsing
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383665_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for Skatteministeriets praksis for kontrol med og eventuelt
tildeling af bøder i forbindelse med håndtering og oplagring af olie i transit, herunder
bedes ministeren redegøre for, hvordan Skatteministeriet sikrer, at der er proportionalitet
i forhold til forseelsens karakter, herunder om forseelsen er forsætlig eller uforsætlig, og
sanktionens størrelse.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Jf.
besvarelsen af SAU spørgsmål 432 af 7. april 2014 skal en virksomhed have en bevil-
ling fra SKAT, før den må oplægge olie told- og afgiftsfrit på toldoplag. Når en virksom-
hed oplægger olie på toldoplag, fremgår det ikke, om olien skal blive i Danmark til virk-
somhedens egne formål, sælges til en kunde i EU eller i et tredjeland.
SKATs kontrol med virksomheders import af olie sker ud fra en risikobaseret tilgang,
som kan omfatte en eller flere kontrolhandlinger. Det kan være fx fysisk varekontrol,
dokumentkontrol, oplagskontrol eller efterfølgende regnskabskontrol i virksomheden.
I 2012 iværksatte SKAT et pilotprojekt, som havde til formål at få viden om import af
olie. I 2013 blev det fulgt op med projekt
”Import
af olie”, der havde til formål at vurdere
finansielle EU risici ved import af olie og gennemføre kontroller heraf.
På baggrund af projektet i 2013 bliver der i år sat fokus på import af olie, der oplægges på
toldoplag. Der har udover disse projekter været gennemført kontrol af en enkeltstående
import af olie i 2012.
I forhold til spørgsmålet om eventuelle bøder og forseelsens karakter skal der skelnes
mellem den forvaltningsretlige reaktion og den strafferetlige sanktion. Den forvaltnings-
retlige reaktion kan bestå af en efteropkrævning af en toldskyld, mens den strafferetlige
sanktion kan være en bøde. Opkrævning af toldskyld sker fx, hvis en virksomhed ikke har
opfyldt betingelserne for at oplægge varer toldfrit på toldoplag.
SKAT kan administrativt rejse en sag om ansvarsvurdering af en overtrædelse af lovgiv-
ningen og i den forbindelse kan SKAT give en bøde. I relation til sanktioner har SKAT
kun ansvarsvurderet en enkelt sag om håndtering af olie i transit i 2013. Sagen blev afslut-
tet med en henstilling.
Der vil altid være tale om en konkret strafferetlig vurdering, når SKAT tager stilling til,
om der er det fornødne grundlag for at rejse en ansvarsvurderingssag. Det betyder, at
SKAT følger de almindelige strafferetlige principper i forbindelse med en ansvarsvurde-
ring, og heri indgår blandt andet, at der tages højde for proportionalitetsprincippet, straf-
nedsættelsesgrunde og bedømmelse af den såkaldte subjektive tilregnelse
altså om der
er det fornødne bevis for, at der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt.”
Side 2 af 2