Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1304686_0001.png
1304686_0002.png
1304686_0003.png
J.nr. 13-5667485Den 26. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 29. oktober (alm. del). Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær(DF).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
1/3
SpørgsmålI forlængelse af den i spørgsmål 40 nævnte tabel, anmodes ministeren om atredegøre for, hvorledes energiaftalen fra 2012 påvirker erhvervshovedgrup-pernes samlede energiafgifter.
SvarEnergiaftalens initiativer frem mod 2020 finansieres ved indførelse af en for-syningssikkerhedsafgift. Den samlede forsyningssikkerhedsafgift skal samletindbringe ca. 0,9 mia. kr. i 2013 gradvist stigende til 2,6 mia. kr. i 2020 (2013-priser) fratrukket kompensation til erhvervslivet og efter adfærdseffekter.Forsyningssikkerhedsafgiften pålægges rumvarme fra såvel fossile brændslersom biomasse. For fossile brændsler er der tale om en forhøjelse af de eksiste-rende afgiftssatser, og denne del trådte i kraft i 2013. For biomassen gælder, atder er tale om et nyt afgiftsgrundlag, hvorfor denne del først skal træde i kraft i2014 under hensyn til EU’s statsstøtteregler. For at lempe belastningen fraforsyningssikkerhedsafgiften på forbrugere af fossile brændsler, der i forvejenhar høje afgifter, reduceres afgiftsstigningen på allerede beskattede fossilebrændsler med 7,5 kr. pr. GJ senest i 2020 (2010-niveau).Det er med Energiaftale 2012 aftalt, at erhvervene skal afskærmes fra afgiftsfi-nansieringen af aftalens energipolitiske initiativer, således at belastningen af detprivate erhvervsliv under ét fra forsyningssikkerhedsafgift og procesenergi-lempelse reduceres til 75 mio. kr. i 2020. Erhvervene kompenseres gennemlempelse af energiafgifterne på el og brændsel til proces. Lempelsen af energi-afgifterne på el og brændsel til proces indfases gradvist frem mod 2020 paral-lelt med den øvrige finansiering af aftalen og finansieres via forsyningssikker-hedsafgiften.Nettobelastningen for erhvervene under ét fra forsyningssikkerhedsafgiften ogprocesenergilempelsen udgør 15 mio. kr. i 2014 stigende til godt 70 mio. kr. i2020 efter adfærdsændringer (2014-niveau),jf. tabel 1.
2/3
Tabel 1.Samlet erhvervsbelastning og -lempelse ved forsyningssikkerhedsafgiften2014-niveauBelastning erhvervAdfærdsændring FSAAdfærdsændring biomasseLempelser i alt- heraf lempelse brændsel- heraf lempelse elSamleterhvervsbelastningKilde: Egne beregninger.Anm.: - = skattenedsættelse
20132850--225--22560
2014435-5-55-360--36015
2015500-10-70-375--37540
2016560-20-70-420--42045
2017630-30-70-465--46560
2018675-40-70-500-5-49565
2019700-45-65-525-30-49565
2020780-60-65-590-95-49070
Mio. Kr.
Den samlede erhvervsbelastning er itabel 2opdelt på erhvervshovedgrupper.Nettobelastningen er størst for handel og service, hvor afgifterne netto øgesmed 290 mio. kr. i 2020, mens industrien netto opnår en gevinst på 210 mio.kr. i 2020 (2014-niveau).Tabel 2.Samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser ved forsyningssikkerhedsafgiftenfordelt på erhvervshovedgrupper2014-niveauLandbrug og fiskeriIndustriHandel og serviceSamleterhvervsbelastningKilde: Egne beregninger.Anm.: - = skattenedsættelse
2013-15-7012060
2014-20-12015015
2015-15-12018040
2016-15-13019545
2017-15-14522060
2018-15-15523565
2019-10-17024565
2020-10-21029070
Mio. Kr.
3/3