Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1377662_0001.png
4. juni 2014
J.nr. 14-1919485
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 401 af 2. april 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377662_0002.png
Spørgsmål 401
Ministeren bedes redegøre for den varige provenueffekt, hvis den midlertidigt fremrykke-
de indbetalingsordning for kapitalpensioner gøres permanent fra sommeren 2014, således
at afgiftsindbetalingerne fordeles løbende i takt med, at opsparernes ordninger når ordi-
nært udløb, eller opspareren ønsker at indbetale afgiften. Det forudsættes, at afgiften
forbliver på 37,3 pct. i hele forløbet, således at der ikke kan spekuleres i, hvornår det er
mest hensigtsmæssigt at indbetale den skyldige afgift.
Svar
Et af elementerne i 2012-skattereformen var at afskaffe fradrags- og bortseelsesretten for
indbetalinger til kapitalpensioner og supplerende engangsydelser med virkning fra 2013.
Fra samme tidspunkt blev der indført adgang til at omlægge kapitalpensioner og supple-
rende engangsydelser til en ikke-fradragsberettiget aldersopsparing mod betaling af en
afgift på 40 pct. (af værdien pr. 31. december 1979 udgør afgiften 25 pct.).
Som en midlertidig ordning blev der desuden indført en særlig rabatordning, hvormed
afgiftssatsen for både omlægninger og rettidige udbetalinger blev nedsat til 37,3 pct. i
indkomståret 2013
1
. Den særlige rabatordning blev med Vækstplan DK forlænget, så
rabatordningen nu også omfatter omlægninger m.m. foretaget i 2014.
For at vurdere de provenumæssige konsekvenser ved at gøre ordningen permanent er det
nødvendigt at have kendskab til den samlede formue af kapitalpensioner og supplerende
engangsydelser. Skatteministeriet er ikke bekendt med en sådan opgørelse.
Ifølge Finansrådet udgjorde pensionsformuen i pengeinstitutter ca. 438 mia. kr. i 2012,
hvoraf 189 mia. kr. kan henføres til kapitalpensioner,
jf. tabel 1.
Formuen i forsikringssel-
skaber og pensionskasser udgjorde ca. 2.304 mia. kr., men den kan ikke fordeles på kapi-
talforsikringer, supplerende engangsydelser mv.
Indbetalinger til kapitalforsikringer og supplerende engangsydelser i forsikringsselskaber
og pensionskasser udgjorde ca. 10 mia. kr. i 2012, svarende til ca. 10 pct. af de samlede
indbetalinger til forsikringsselskaber og pensionskasser. Denne andel har været faldende
gennem en årrække. I 2000 udgjorde indbetalinger til kapitalforsikringer og supplerende
engangsydelser i forsikringsselskaber og pensionskasser ca. 9 mia. kr., svarende til ca. 20
pct. af de samlede indbetalinger til forsikringsselskaber og pensionskasser.
Hvis det på baggrund af disse indbetalingstal antages, at kapitalforsikringer og suppleren-
de engangsydelser udgør 15 pct. af formuen i forsikringsselskaber og pensionskasser, kan
1
Der gælder andre afgiftssatser for førtidsophævelser af kapitalpensioner og supplerende engangsydelser, for rettidige
udbetalinger af kapitalpensioner og supplerende engangsydelser, hvor indbetalingerne er foretaget før den 1. januar 1972,
samt for rettidige udbetalinger af supplerende engangsydelser, hvor indbetalingerne er foretaget efter den 1. januar 1972,
men før den 31. december 1979.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377662_0003.png
den samlede formue af kapitalpensioner, kapitalforsikringer samt supplerende engangs-
ydelser skønsmæssigt opgøres til ca. 535 mia. kr. ved udgangen af 2012.
Reduceres dette formuebeløb for de skønnede omlægninger og ordinære udbetalinger i
2013-14 i forbindelse med rabatordningen på med 150 mia. kr., udgør den resterende
formue af kapitalpensioner, kapitalforsikringer samt supplerende engangsydelser knap
380 mia. kr. ved udgangen af 2014.
Tabel 1. Indbetalinger på pensionsopsparinger og pensionsformuen
Indbetalinger
Mia. kr. (årets niveau)
Pengeinstitutter
heraf kapitalpension
øvrige
Forsikringsselskaber og pensionskasser, hvoraf
heraf kapitalforsikring og supplerende engangsydelser
øvrige
I alt
2000
13
7
7
44
9
35
58
2012
16
6
9
93
10
83
109
Formue
ultimo
2012
438
189
249
2.304
-
-
2.742
Anm.: Statistikken for pensionsindbetalinger kan ikke umiddelbart sammenholdes med statistikken over den samlede pensionsopsparing, da
datagrundlaget kommer fra forskellige kilder Tallene er ekskl. ATP, LD og SP.
Kilde: Formueoplysninger stammer fra Finansrådet mens indbetalingsoplysninger er fra SKATs registre.
Antages det herefter, at den resterende formue udbetales ligeligt over 25 år, skønnes de
årlige udbetalinger at andrage ca. 15 mia. kr. En forskel mellem afgiftssatserne på hen-
holdsvis 40 og 37,3 pct. indebærer derfor et umiddelbart mindreprovenu på ca. 400 mio.
kr. om året de næste 25 år.
Opgjort i varig virkning skønnes mindreprovenuet med betydelig usikkerhed at udgøre
ca. 100 mio. kr. årligt efter tilbageløb,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Varigt mindreprovenu ved at gøre den særlige rabatordning permanent
Mio. kr.
Antagelse om kapitalforsikringer og supple-
rende engangsydelsers andel af formuen i
forsikringsselskaber og pensionskasser.
15 pct.
20 pct.
140
Varigt mindreprovenu efter tilbageløb
105
Kilde: Egne beregninger.
Antages andelen af kapitalforsikringer og supplerende engangsydelser i stedet at udgør 20
pct. af formuen i forsikringsselskaber og pensionskasser, skønnes det varige mindrepro-
venu med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 140 mio. kr. årligt efter tilbageløb.
Side 3 af 3