Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1359104_0001.png
1359104_0002.png
14. april 2014J.nr. 13-5297861
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 4af 2. oktober 2013 (alm. del).
Morten Østergaard/ Jacob Vastrup

Spørgsmål

Ministeren bedes oplyse den samlede provenuændring for de kommende femfinansårsamt den varige virkning inklusive tilbageløb og ændret adfærd, såfremtelbiler får adgangtil at benytte Storebæltsforbindelsen uden beregning iperioden 2014-18 samt med 50 pct.rabat i perioden 2018-25.

Svar

Der er ikke holdepunkter for at vurdere, i hvilketomfang forslaget om gratis eller billigerepassage for elbiler på Storebæltsforbindelsen vil haveadfærdsvirkninger i form af flerepassager med elbil eller flere elbiler. Der er mange andre betydendefaktorer end udgiftertil passage over en given strækning, der er afgørende for personers valg af køretøj, herun-der pris og omkostninger, indretning, køredistance osv. Givet elbilernes nuværende kør-selsmønstre – i form af primært bykørsel – og rækkevide, skønnes fordelen ved at få gra-tis eller billigere passage over Storebæltsforbindelsen dog at være begrænset.1. januar 2013 var der knap 1.300 elbiler i Danmark. Der findes ikke oplysninger om,hvor mange elbiler der årligt passerer Storebæltsforbindelsen. For hver eksempelvis 1.000elbiler, der i gennemsnit kører frem og tilbage over broenen gang ugentligt og derved harudgifter til to passager af hver 235 kr. inkl. moms, bevirker forslaget om gratis passageumiddelbare mindreindtægter til Storebæltsforbindelsen på godt 24 mio. kr. årligt, hvorafca. 5 mio. kr. vedrører mindreindtægter i moms for staten.Når elbilejerne øger deres for-brug af andre varer og tjenester svarende til besparelsen på passagen, vil der være et mod-svarende merprovenu i form af automatisk tilbageløb på afgifter og moms på ca. 6 mio.kr.årligt for staten.Hertil kommer, at forslaget alt andet lige vil tilskynde flere personer til at anskaffe elbilerfremfor konventionelle biler, hvilket vil have afledte provenumæssige konsekvenser, jf.endeligt svar på alm. del nr. 2 i indeværende folketingsår.
Side 2af 2