Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1363085_0001.png
1363085_0002.png
29. april 2014J.nr. 14-1918368
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 397af 1. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Morten Østergaard/ Jacob Vastrup

Spørgsmål

Kan ministeren oplyse, hvad det årlige provenu til staten vil være, hvis man indførte enkilometerafgift for kørsel med firmabil på eksempelvis 0,5, 1 eller 2 kr. pr. km.?

Svar

Indførelse af en kilometerbaseret afgift på kørsel i firmabiler indebærer samme praktiskeproblemstillinger som indførelse af kilometerbaserede kørselsafgifter for biler generelt.Uden adgang til et GPS-baseret system eller andre systemer til registrering af bilerneskørselsomfang vil opkrævningen af en kilometerbaseret afgift være afhængig af entenaflæsning af kilometerstand eller brugen af kørselsregnskaber.Aflæsning af kilometerstand kan være svært at administrere og skal bl.a. kunne håndteremuligheden for manipulation af kilometertælleren.Brugen af kørselsregnskaber har tidligere været en del af beskatningen af fri bil, men blevafskaffet som følge af det betydelige administrative besvær, som det medførte for virk-somhederne, borgerne og skattemyndighederne. Før 1993 afhang beskatningen af fri bilsåledes af antal kørte kilometre, og det var derfor nødvendigt at føre kørselsregnskab. Fra1993 er brugere af firmabiler på hvide plader i stedet blevet beskattet af værdien af athave fri bil til rådighed privat, og fører derfor ikke kørselsregnskab. Krav om brugen afkørselsregnskaber for firmabiler på gule plader blev ophævet i 2002.Det vurderes, at det med indførelsen af en kørselsafgift for firmabiler oven i beskatningenaf fri bil i næsten alle nuværende tilfælde bliver uattraktivt at vælge firmabil frem for egenbil. En sådan kørselsafgift alene for firmabiler kan derfor ikke forventes at medføre etmerprovenu, når der tages højde for forventede adfærdseffekter.
Side 2af 2