Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1362094_0001.png
1362094_0002.png
28. april 2014J.nr. 14-1803119
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 381af 28. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Østergaard/ Søren Schou

Spørgsmål

Kan ministeren oplyse, hvorvidt kørselsfradraget også gælder ud over EU´s grænser, her-under om det kun gælder kørsel eller også eksempelvis flyvning.

Svar

Som nævnt i mit svar på alm. del spørgsmål 380 gælder befordringsfradraget for alle ar-bejdstagere på det danske arbejdsmarked, der transporterer sig mellem sædvanlig bopælog arbejdsplads. Det gælder, uanset om de har deres sædvanlige bopæl i Danmark ellerindenfor eller udenfor EU´s grænser.Der er ikke nogen øvre grænse for befordringsfradraget, men betingelserne for at opnåbefordringsfradraget skal selvfølgelig være opfyldt. Det fremgår dog af praksis, at ekstra-ordinær lang afstand mellem den sædvanlige bopæl og arbejdspladsen medfører krav tilarbejdstageren om dokumentation af den daglige befordring. Hertil kommer, at hvis densædvanlige bopæl er langt væk fra Danmark, siger det sig selv, at arbejdstageren ikke harmulighed for at foretage denne transport dagligt, men derimod nærmere kun nogle gangeom måneden.Hvis arbejdstageren på grund af de geografiske forhold, tidsforbrug og økonomisk rime-lighed bliver nødt til at benytte færge- eller ruteflytransport på en del eller hele stræknin-gen mellem den sædvanlige bopæl og arbejdspladsen beregnes fradraget for denne stræk-ning som den faktiske dokumenterede udgift til færge- eller flytransport. Baggrunden forreglen er, at Danmark har en del øboere, der arbejder på fastlandet, som ikke kan fastlæg-ge den normale transportvej ved bilkørsel og desuden afholder udgift til færgetransportog ruteflytransport.
Side 2af 2