Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1363213_0001.png
30. april 2014
J.nr. 14-1628862
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 369 af 26. marts 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1363213_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse skyggeprisen på CO2 ved de typer af emissioner, der er afgiftsbe-
lagt, herunder med CO2-afgift, energiafgift, elafgift, brændstofafgifter, vægtafgift, grøn
ejerafgift, registreringsafgift samt belagt med PSO og CO2-kvoter.
Svar
Skyggeprisen på CO2 er en betegnelse for den samfundsøkonomiske omkostning for et
givent virkemiddel ved reduktion af drivhusgasudledningen udtrykt i kroner per ton for-
trængt CO2 (eller CO2-ækvivalent for andre klimagasser end CO2).
De samfundsøkonomiske omkostninger er summen af virkemidlets omkostnin-
ger/gevinster for hhv. staten, private husholdninger og erhverv. Det inkluderer også vær-
dien af effekten på andre eksternaliteter end CO2, fx miljø- og sundhedsomkostninger,
trængsel mv.
Hvis der ses bort fra virkningen på andre eksternaliteter end CO2, svarer skyggeprisen for
det sidste ton fortrængt CO2 som følge af afgifter på CO2-udledning fra en given aktivi-
tet til det samlede afgiftsniveau opgjort pr. ton CO2.
1
Det skyldes, at det samfundsøko-
nomiske forvridningstab for den marginale CO2-reduktion netop svarer til skattesatsen.
Energibeskatningen i Danmark består af fire hovedelementer:
Energiafgifter på fossile brændsler (kul, gas, olie og affaldsvarme) samt på elfor-
brug
2
CO2-afgifter på brændsler med CO2-udledning, som ikke er kvoteomfattet
Afgifter på svovl (SO2) og kvælstofoxider (NOx)
PSO-afgifter på forbrug af el og gas
Alle fire elementer i energiafgiftssystemet påvirker prisen på CO2 forstået som den af-
giftsbesparelse, forbrugeren af den udledende aktivitet opnår ved at reducere udlednin-
gerne med ét ton CO2.
Energiafgifterne på fossile brændsler (olie, gas og kul) og affald anvendt som brændsel
samt på el er fastsat ud fra energiindhold (GJ) pr. enhed af varen. CO2-indholdet pr. GJ
energiindhold er forskelligt på tværs af energiprodukterne.
Hertil kommer, at der gælder forskellige satser for energiafgiften for anvendelse af energi-
en til forskellige formål. Der skelnes overordnet mellem:
1
Rumvarme mv., der beskattes efter den normale sats
Proces i erhverv, der beskattes efter de laveste satser
Vejtransport, der beskattes efter de højeste satser.
Herudover påvirker arbejdsudbudseffekter og grænsehandelseffekter de offentlige finanser og forbruger-
overskuddet og bør principielt medtages.
2
Af brændsler til elproduktion betales ikke energiafgift, da der i stedet betales energiafgift af den producerede
elektricitet.
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1363213_0003.png
Den samlede afgiftsbelastning eller skyggeprisen for CO2 eksklusiv værdien af sideeffek-
ter på andre eksternaliteter varierer derfor betydeligt på tværs af energiprodukter og an-
vendelsesformål,
jf. figur 1.
Figur 1. Samlet afgiftsbelastning pr. ton CO2 fra forskellige emissionskilder
Anm.: Afgiftsbelastningen pr. ton CO2 omfatter energiafgift, CO2-afgift, NOx-afgift, SO2-afgift og PSO samt CO2-afhængige elementer i
registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Desuden indgår CO2-kvoteprisen på aktuelt ca. 35 kr. pr. ton. PSO-satsen for el fastsættes
kvartalsvis forud. Der anvendes satsen for 2. kvartal 2014 på 22,7 øre pr. kWh.
For person- og varebiler afhænger den grønne ejerafgift og registreringsafgiften (nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet) af bilens energiforbrug.
Bidraget fra registreringsafgift og grøn ejerafgift er beregnet over bilens levetid ved gennemsnitlig årskørsel for hhv. benzin og dieselbiler.
Registreringsafgiftens værdielement er ikke inkluderet.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget af brændsler sker
dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO2-kvoteprisen i stedet for CO2-afgiftten.
CO2-indholdet i marginal elproduktion korrigeret for udenrigshandel antages at udgøre 760 g pr. kWh.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogiske og metallurgiske
processer. Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for afgifter. Europæisk luftfart er dog omfattet
af CO2-kvotesystemet.
Omkostningen ved andre eksternaliteter end CO2 er ikke fratrukket. Endvidere indgår arbejdsudbudseffekter samt grænsehandel i kke. Afgifts-
belastningen er opgjort ekskl. moms.
Kilde: Skatteministeriet.
CO2-udledninger fra benzin og diesel til vejtransport med person- og varebiler er mar-
kant højere beskattet end andre udledninger, når variationen i den grønne ejerafgift og
registreringsafgiften efter brændstoføkonomi medregnes.
Der er imidlertid betydelige eksternaliteter i form af trængsel, ulykker, støj, luftforurening
og slid på infrastruktur forbundet med vejtransport, som ikke eller kun delvist er mere
direkte beskattet på anden vis end gennem afgifter, der kan antages at være omtrent pro-
portionale med CO2-udledning. Effekten af de afgifter, der afhænger af CO2-
udledningen, på disse eksternaliteter skal fraregnes de afgiftsniveauer, der fremgår af figur
1, før der er tale om egentlige skyggepriser. Når værdien af effekter på andre eksternalite-
ter end CO2 medregnes, bliver belastningen pr. ton CO2 væsentligt mindre og i en række
tilfælde negativ,
jf. tabel 1.
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1363213_0004.png
Tabel 1. Afgiftsbelastning og eksterne omkostninger opgjort pr. ton CO2
Eks-
terne
omkost-
ninger Skygge-
udover
pris
CO2
i alt
Ener-
giaf-
gift
Til vej-
transport
Benzin -
personbiler
Benzin -
varebiler
Diesel -
personbiler
Diesel -
varebiler
Diesel -
lastbiler
Diesel -
busser
Diesel -
landbrug
El -
personbiler
Til rumvarme Fyringsolie
Naturgas
Kul
Elvarme
El i øvrigt
Til proces
Fyringsolie
Naturgas
Kul
El
Landbrug og Naturgas
væksthus-
El
gartnerier
Mineralogiske Naturgas
og metallurgi- El
ske processer
CO2-
afgift
CO2-
kvote-
pris
NOx-
afgift
SO2-
afgift PSO
Kr. pr. ton CO2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
24
-
-
-
-
24
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
299
-
7
-
250
299
-
7
-
299
7
299
7
299
Regi-
stre-
rings-
afgift
Grøn
ejer-
aftgift
1.725
1.725
989
989
989
989
18
5
971
1.259
754
542
1.096
61
79
47
5
23
5
-
5
167
167
167
167
167
167
167
-
167
167
167
-
-
167
167
167
-
167
-
-
-
35
18
18
17
17
17
17
17
-
17
18
27
-
-
17
18
27
-
18
-
18
-
2.795
2.795
1.976
1.976
3.492
3.492
3.265
3.265
4.484
4.484
5.538
4.044
4.929
3.624
NA
3.712
3.712
876
2.370
-3.755
-2.450
NA
-5.777
1.138
1.433
921
827
1.430
228
253
214
339
197
339
42
339
-
-
35
35
35
-
35
35
35
-
-
-
-
-
-
-
-
6.116
17
18
52
-
-
17
18
52
-
18
-
18
-
Anm.: Afgiftsbelastningen pr. ton CO2 omfatter energiafgift, CO2-afgift, NOx-afgift, SO2-afgift og PSO samt CO2-afhængige elementer i
registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Desuden indgår CO2-kvoteprisen på aktuelt ca. 35 kr. pr. ton. PSO-satsen for el fastsættes
kvartalsvis forud. Der anvendes satsen for 2. kvartal 2014 på 22,7 øre pr. kWh.
For person- og varebiler afhænger den grønne ejerafgift og registreringsafgiften (nedslag/tillæg for brændstofeffektivitet) af bilens energiforbrug.
Bidraget fra registreringsafgift og grøn ejerafgift er beregnet over bilens levetid ved gennemsnitlig årskørsel for hhv. benzin og dieselbiler.
Registreringsafgiftens værdielement er ikke inkluderet.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget af brændsler sker
dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO2-kvoteprisen i stedet for CO2-afgiftten.
CO2-indholdet i marginal elproduktion korrigeret for udenrigshandel antages at udgøre 760 g pr. kWh.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogiske og metallurgiske
processer. Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for afgifter. Europæisk luftfart er dog omfattet
af CO2-kvotesystemet.
Arbejdsudbudseffekter samt grænsehandel indgår ikke. Afgiftsbelastningen er opgjort ekskl. moms.
De eksterne omkostninger vedr. transport pr. ton CO2 er opgjort ud fra Transportministeriets
Transportøkonomiske enhedspriser
version 1,4,
november 2013. For andre udledninger end fra transporten er forudsat, at de eksterne omkostninger ud over CO2 svarer til NOx- og svovlafgif-
ten. For så vidt angår ulykker internaliseres den eksterne omkostning tillige gennem værdiafgiften på ansvarsforsikringer. De eksterne omkost-
ninger er ikke korrigeret herfor. Endvidere internaliseres eksterne omkostninger for lastbiler indirekte gennem vægtafgiften og vejbenyttelsesaf-
giften for lastbiler.
Kilde: Skatteministeriet samt Transportministeriets
Transportøkonomiske enhedspriser
version 1,4, november 2013.
Det bemærkes i øvrigt, at CO2-udledninger fra elektricitet er forholdsvis højt beskattet.
Det skyldes, at el har en højere energiafgiftssats pr. energiindhold end brændsler (el til
opvarmning af boliger har dog særlig lavere sats, der svarer til afgifterne for andre rum-
opvarmningsformer). Endelig er energi til proces væsentligt lavere beskattet end energi til
øvrige formål.
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1363213_0005.png
For andre afgiftsbelagte udledninger af CO2 end fra brændstof forbrugt til vejtransport
svarer de øvrige eksterne omkostninger bortset fra CO2 omtrent til belastningen fra
NOx-afgiften og svovlafgiften.
Variationen i afgiftsbelastningen opgjort pr. ton CO2 afspejler – ud over variation i øvrige
eksterne omkostninger bortset fra CO2 – at de enkelte elementer i energiafgiftssystemet
tjener en række forskellige formål, samt at afgifterne er differentieret efter forskellige
hensyn. Formålet med udledningsafgifterne på CO2, svovl (SO2) og kvælstofoxider
(NOx) er at internalisere de eksterne omkostninger forbundet med udledningerne samt at
opfylde internationale forpligtigelser til udledningsreduktioner.
CO2-udledninger i Danmark er som udgangspunkt reguleret ved enten EU’s CO2-
kvotesystem eller ved den danske CO2-afgift. For brændsler (kul, olie og gas) samt ikke-
bionedbrydeligt affald anvendt som brændsel er satsen balanceret omkring 166,9 kr. pr.
ton CO2 i 2014. Der skelnes ikke mellem, om brændslerne anvendes til rumvarme, pro-
ces
3
eller vejtransport. CO
2
-udledninger, der er omfattet af kvotesystemet, er som hoved-
regel fritaget for CO
2
-afgift. Det gælder brændsler til elproduktion (og kraft-varme) og
forbrug af brændsler i kvoteomfattede virksomheder i fremstillingsindustrien. CO2-
afgiften blev i forbindelse med
Energiaftalen 2008
fastlagt til 150 kr. pr. ton i 2008-niveau,
som var den forventede kvotepris, da energiaftalen blev indgået.
Udledningsafgifterne på svovl (SO2) og kvælstofoxider (NOx) opkræves af brændsler,
hvor der ved forbrænding sker udledning af SO2 henholdsvis NOx til luften. Det gælder
fossile brændsler samt biobrændsel (halm, træflis mv.) og affald, der indfyres i produkti-
onsanlæg med en indfyret effekt på over 1.000 kW, når brændslet indeholder over 0,05
pct. svovl.
4
Afgifterne er differentieret efter de faktiske udledninger til luft og/eller ind-
holdet af de pågældende stoffer i brændslet. NOx- og SO2-afgiften har meget brede
grundlag og er ens på tværs af de forskellige anvendelser (med enkelte undtagelser). De
effektive afgiftssatser udtrykt i kr. pr. ton CO2 er forholdsvis lave, men afspejler i et vist
omfang de skønnede nationale eksterne omkostninger ved SO2 og NOx.
5
De egentlige energiafgifter (i kr. pr. GJ) er primært fiskale afgifter, men medvirker også til
at opfylde klimapolitiske målsætninger vedr. bl.a. bruttoenergiforbrug. Princippet i diffe-
rentieringen af energiafgifterne for erhverv er overordnet set, at afgiftsniveauerne er fast-
Ikke-kvoteomfattede virksomheder er tildelt et bundfradrag i CO2-afgiften for brændsler til tung proces,
svarende til virksomhedens historiske udledninger. Bundfradraget i CO2-afgiften til tung proces skal ses i
sammenhæng med gratiskvoter for den lækage-udsatte industri indenfor EU’s kvotesystem.
4
Dermed friholdes benzin og diesel anvendt til vejtransport, idet det er obligatorisk at anvende svovlfri diesel
og svovlfri benzin som følge af EU-krav.
5
Svovlafgiften udgør 22,60 kr. i 2014 pr. kg afgiftspligtigt indhold af svovl svovlindhold (S) i brændslet eller
11,30 kr. pr. kg svovldioxid (SO2) udledt til luften. NOx-afgiften udgør 25,9 kr. pr. kg i 2014, hvor der sker
måling af udledningerne. Hvis udledningsvirksomheden ikke foretager målinger af den udledte mængde,
betaler den, som leverer brændsler, NOx-afgiften ud fra standardsatser og standardemissionsværdier. Erhverv
kan som hovedregel ikke få godtgjort NOx eller svovlafgiften.
3
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1363213_0006.png
sat under hensyntagen til, a) hvor husholdningslignende anvendelsesformålet er, b) om
energien anvendes til produktion i konkurrenceudsatte erhverv, samt c) om anvendelses-
formålet er energiintensiv produktion i konkurrenceudsatte erhverv.
Regeringen har i forbindelse med klimaplanen fra august 2013 offentliggjort et virkemid-
delkatalog med vurdering af reduktionspotentiale og samfundsøkonomiske fordele og
ulemper udtrykt som en CO2 -skyggepris for 54 konkrete tiltag. Skyggepriserne fra kli-
maplanen og dokumentation af beregningerne findes på
http://www.ens.dk/klima-
co2/regeringens-klimaplan.
Side 6 af 6