Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
3. april 2014J.nr. 14-1423250
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 360af 19. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Ministeren bedes redegøre for, hvad det skønnes at komme til at koste i sagsomkostnin-ger, at Udbetaling Danmark retter henvendelse til 2.400 EU-borgere i udlandet med be-sked om, at de efter regeringens opfattelse kan være blevet snydt for dansk børnecheck ien periode, fordi regeringen har valgt at rette ind efter EU i strid med gældende dansklovgivning. Desuden bedes ministeren redegøre for det administrative bøvl, det kan af-stedkomme, og redegøre for, hvordan tvivlssager vil blive afgjort: Til fordel for EU-borgeren eller statskassen, og om sådanne afgørelser vil danne fremtidig præcedens.Svar
Baggrund for ændret praksisOptjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen blev indført ved lov nr. 1609 af 22. de-cember 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse, lov om børnetilskud og for-skudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister (herefter 2010-loven).Det er forudsat i bemærkningerne til 2010-loven, at de danske myndigheder – ved vurde-ringen af, om en person har optjent ret til børne- og ungeydelse – alene skal medregnebopæls- og beskæftigelsesperioder tilbagelagt i Danmark.Kommissionen rettede som bekendt henvendelse til Danmark i april 2013 foranlediget afen klage fra en tysk tilflytterfamilie til Danmark, som var blevet ramt af optjeningsprin-cippet. Det var Kommissionens opfattelse, at den danske anvendelse af optjeningsprin-cippet var i strid med det såkaldte sammenlægningsprincip i artikel 6 i forordning nr.883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser.Efter en grundig juridisk vurdering og en nøje gennemgang af ny domspraksis på områ-det konkluderede regeringen i juni 2013, at den forudsatte anvendelse af optjeningsprin-cippet – som var beskrevet i bemærkningerne til 2010-loven – ikke var i overensstemmel-se med Danmarks EU-retlige forpligtelser og derfor ikke kunne opretholdes.Den EU-retlige forpligtelse – dvs. forpligtelsen til at sammenlægge perioder tilbagelagt iandre medlemsstater – følger som nævnt af en forordning. Det følger af artikel 288 iEUF-Traktaten, at forordninger er almengyldige og gælder umiddelbart i enhver med-lemsstat.Regeringen var på den baggrund forpligtet til at iværksætte en ændret administrationstraks og med virkning fra lovens virkningsdato 1. januar 2012. Skatteministeriet og Soci-al- og Integrationsministeriet rettede således henvendelse til Udbetaling Danmark, somadministrerer børne- og ungeydelsen og børnetilskud, ved Skrivelse nr. 9553 af 9. juli2013 om en ændret anvendelse af optjeningsprincippet for EU/EØS-borgere omfattet afforordning nr. 883/04. Den ændrede administration indebærer, at de danske myndighe-der medregner perioder tilbagelagt efter andre medlemsstaters lovgivning, når det vurde-res om en person, der er omfattet af forordningen, har optjent ret til børne- og ungeydel-se.
Side 2af 2
Administration i forbindelse med genoptagelsessagerneUdbetaling Danmark har oplyst, at den ændrede administration i forbindelse med genop-tagelsessagerne tilbage til 1. januar 2012 skønnes at koste ca. 2,2 mio. kr.Som det er spørger bekendt, vil Udbetaling Danmark i marts måned 2014 kontakte ca.2.400 EU/EØS-borgere med henblik på at revurdere, om borgeren bør få en højere ydel-se som følge af den ændrede praksis.I brevet er vedlagt et oplysningsskema om blandt andet oplysninger om barnet, forældre-ne, forældrenes bopæl og arbejdsgivere de seneste 10 år og modtagne familieydelser iudlandet de seneste 10 år. Skemaet skal udfyldes og sammen med den fornødne doku-mentation for oplysningernereturneres til Udbetaling Danmark.Når Udbetaling Danmark har modtaget oplysningerne kontaktes, myndighederne i derelevante EU/EØS-lande med henblik på at træffe afgørelse om, hvilket land er kompe-tent sikringsland til at udbetale familieydelsen samt få bekræftet de modtagne oplysninger.Når alle fornødne oplysninger er modtaget, kontrollerer Udbetaling Danmark, om detgiver anledning til ændring af den tidligere afgørelse. Såfremt borgeren har ret til et højerebeløb, udbetales forskellen i forhold til den tidligere trufne afgørelse.Borgeren får alene det beløb, som borgeren har ret til i henhold til den ændrede praksis.Der træffes således ikke en ændret afgørelse, med mindre den fornødne dokumentationer til stede. Genoptagelsessagerne følger således de almindelige principper for oplysningaf en sag for at sikre, at det fornødne grundlag er til stede for at træffe en korrekt afgørel-se.
Side 3af 3