Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
11. april 2014J.nr. 14-1073994
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 348af 13. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Ministeren bedes oversende en opdateret besvarelse af sit svar på FIU (Folketingsåret2012-13) alm. del – spørgsmål 291.Svar
Svaret på alm. del spørgsmål 291 fra 2012-13 drejede sig om de provenumæssige og for-delingsmæssige konsekvenser af at ophæve fradragsretten for AM-bidraget i grundlagetfor topskat, således at der alene gives fradrag i grundlagene for de proportionale skatter,dvs. kommune- og kirkeskatter, sundhedsbidrag samt bundskat.I 2014 skønnes der at blive opkrævet ca. 85 mia. kr. i arbejdsmarkedsbidrag. Heraf udgørca. 7,7 mia. kr. bidrag af indskud på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger.En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget i grundlaget for topskatten skønnes atmedføre et umiddelbart merprovenu på ca. 4,6 mia. kr. (2014-regler i 2014-niveau)1. Derer heri alene indregnet en ophævelse af fradragsret for AM-bidrag, der direkte vedrørerpersoners rådighedsbeløb, dvs. skønnet er eksklusive virkningen af AM-bidrag på indskudpå arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger.2Under forudsætning om, at skattestramningen ikke kompenseres, vil den bevirke et fald iforbruget og dermed i statens indtægter fra moms og afgifter. Efter automatisk tilbageløbpå moms og afgifter skønnes merprovenuet til ca. 3,5 mia. kr.En afskaffelse af fradragsretten i topskattegrundlaget for AM-bidraget skønnes endvidereat have negative effekter på arbejdsudbuddet svarende til ca. 1,75 mia. kr. Merprovenuetefter tilbageløb på moms og afgifter samt arbejdsudbudseffekter skønnes således at udgø-re ca. 1,75 mia. kr.De umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser fremgår aftabel 1.
1
Topskattegrænsen forhøjes gradvist frem til 2022, hvorved effekten af at ophæve fradragsretten for AM-bidraget itopskatten reduceres. Med 2022-regler skønnes merprovenuet til ca. 4,0 mia. kr. (2014-niveau).En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget på indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger vilmedføre, at der sammen med den øvrige indkomstskat skal betales af indkomstskat af AM-bidraget af pensionsindbetalin-gen. Det vil reducere rådighedsbeløbet yderligere og påvirke opsparingsadfærden.
2
Side 2af 2
Tabel 1. Umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser ved en afskaffelse af fradragsretten for AM-bidrag i topskattegrundlaget (2014-regler)
2014-niveau
Antal
Ændring afrådighedsbeløbPct.
UmiddelbartmerprovenuMio. kr.151025601202253656009652.2204.605
1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlle
5515515515515515515515515515515.510
00-0,1-0,1-0,2-0,3-0,4-0,6-0,8-1,1-0,5
Anm: Ækvivalerede beløbsstørrelser. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster og skatter, der tager højde for antallet afmedlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter for familier med forskellige størrelser. Lovmodelbereg-ninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2011 fremskrevettil 2014 i overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Redegø-relse, december 2013.
Side 3af 3