Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1358811_0001.png
1358811_0002.png
1358811_0003.png
11. april 2014J.nr. 14-1073970
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 343af 14. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål

Ministeren bedes oversende en opdateret besvarelse af sit svar på SAU (Folketingsåret2008-09) alm. del - spørgsmål 92. I svaret bedes den umiddelbare provenuvirkning angi-vet i 2014-kr.

Svar

Som det fremgår af besvarelsen påSAU (Folketingsåret 2008-09) alm. del - spørgsmål 92,blevden tidligere aktieomsætningsafgift pålagt ved salg eller bytte af danske og udenlandskeak-tier, investeringsforeningsbeviser og lignende papirer, hvor den ene eller begge partervarhjemmehørende i Danmark. Afgiften udgjorde 0,5 pct. af de overdragne værdipapirerssamledekursværdi, da den blev ophævet pr. 1. januar 1999.Opdateringen af provenuskønnet fraSAU alm. del spørgsmål 92erbaseret på Værdipapir-centralens omsætningsstatistik for det seneste år, samt dennes fordeling af omsætningenpå aktører. Derudover er der foretaget justeringer af såvel beregningsmetode somda-tagrundlag. Det bemærkes, at den statistisk registrerede omsætning kan indeholde bl.a.rent interne handler,som fx omplaceringer indenfor finansielle virksomheder, der ikkenødvendigvis vil skulle omfattes af omsætningsafgiften.Omfanget af disse handler er dogusikkert, hvorfor der tages udgangspunkt i omsætningsstatistikken i de videre beregnin-ger.Det skal således understreges, at der er meget betydelig usikkerhed forbundet med såveldatagrundlaget (dvs. den afgiftsrelevante omsætning) som de sandsynlige provenuvirknin-ger af en omsætningsafgift på aktier.Provenuet af en aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. af omsætningsværdien kan med betyde-lig usikkerhed skønnes at udgøre omkring 0,94 mia. kr., når der tages højde for adfærd ogtilbageløb,jf. tabel 1.Tabel 1. Merprovenu ved en omsætningsafgift på aktier og inv.beviser efter tilbageløb og adfærdMia. kr.Aktieomsætningsafgift på 0,5 pct.Aktieomsætningsafgift på 1 pct.0,940,90
Kilde: Værdipapircentralens fordelings- og omsætningsstatistik, samt egne beregninger.
I forhold til beregningen er omsætningen korrigeret for den del, der finder sted mellemudenlandske investorer (dvs. hverken køber eller sælger er dansk), som ikke forudsættesafgiftspålagt i Danmark.Det er ligeledes lagt til grund for beregningen – ligesom ved aktieomsætningsafgiften, derblev ophævet i 1999 – at omsætningen mellem finansielle formidlere (mæglere) ikke om-fattes af afgiften. Det er skønsmæssigt forudsat, at 30 pct. af omsætningen i den finansiel-le sektor foretages mellem finansielle formidlere.
Side 2af 2
I forhold til adfærdsvirkningen er dertaget udgangspunkt i Europa-Kommissionens kon-sekvensanalyse af en afgift på finansielle transaktioner i europæisk regi. Her benyttes enelasticitet på -1,5 til at korrigere antallet af handler, der vil ophøre som følge aften1.Det lægges til grund, at transaktionsomkostningerne udgør ca. 0,3 pct., hvilket er etgennemsnit af Kommissionens skøn for transaktionsomkostninger, der spænder mellem0,06-0,6 pct. Ved anvendelseaf Kommissionens forudsætninger, forventesen dansk aktie-omsætningsafgift på 0,5 pct. at reducereomsætningenmed ca. 77 pct., mens en omsæt-ningsafgift på 1 pct. forventes at reducere omsætningen medca.89 pct.Markedets reaktion i forhold til indførelsen af afgiften er en vigtig komponent i forholdtil at vurdere provenuet. Derfor opgøres provenuet efter adfærd og tilbageløb.Udvides omsætningsafgiften til at omfatte handel med alle værdipapirer, betyder det, athandel med andre finansielle instrumenter og obligationer også omfattes af afgiften.Udvides grundlaget til at omfatte handel med obligationer, kan provenuet af en omsæt-ningsafgift på 0,5 pct. med betydelig usikkerhed anslås til ca. 10,6 mia. kr. efter tilbageløbog adfærd, hvoraf ca. 9,7 mia. kr. hidrører handel med obligationer.Det forventes, ligesom ved svar påSAU alm. del spm. 393 (Folketingsåret 2011-12),at hand-len med andre finansielle instrumenter er særdeles følsom over for en omsætningsafgift,hvilket også fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse. Her antages, at 70 pct. afhandelen med finansielle instrumenter ekskl. derivater forsvinder som følge af udflytningeller omgåelse2. Derudover vil afgiften yderligere medføre, at en andel af handlerne ikkelængere vil være rentabel og derfor helt ophøre. Hvis Danmark skulle indføre en lignendeomsætningsafgift på finansielle instrumenter, vil det næppe give et nævneværdigt prove-nu.Som nævnt er der stor usikkerhed om provenuvirkningerne af en dansk afgift på omsæt-ning af finansielle aktiver. Det skyldes blandt andet, at der må forventes en meget storreduktion i den statistisk registrerede omsætning, hvilket trækker i retning af at udhuleprovenuet fra afgiften. Faldet i omsætning dækker bl.a. over mindre aktiv porteføljeplejeog risikostyring, hvilket i sig selv – selvom skatteyderne herved undgår at betale afgift –indebærer en omkostning, fordi der gives afkald på gevinster ved ændret portefølje ellerrisiko. De reelle samfundsøkonomiske omkostninger ved en sådan afgift er derfor pågrund af den afledte forringelse af rammevilkårene for opsparing og investering i Dan-mark væsentligt højere end det beregnede provenu efter adfærd og tilbageløb.
1
Se Annex 11 i Europa-Kommissionens konsekvensanalyse.http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/other_taxes/financial_sector/ftt_background_en.htmSe Annex9-11 i Europa-Kommissionens konsekvensanalysehttp://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/other_taxes/financial_sector/ftt_background_en.htm
2
Side 3af 3