Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
26. marts 2014J.nr. 14-0672576
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 318af 3. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Vil ministeren redegøre for, om myndighederne følger og overholder betingelserne i lovom en børne- og ungeydelse ved at gøre retten til børne- og ungeydelse betinget af, atbarnet faktisk opholder sig her i landet, jf. lov om en børne- og ungeydelse § 2, stk. 2,samt redegøre for, hvordan Skatteministeriet ved en pressemeddelelse af 18. juni 2013kan ændre praksis for udbetaling af børne- og ungeydelser efter henvendelse fra EU-Kommissionen uden samtidigt at ændre dansk lovgivning på området? Ministeren bedesdesuden redegøre for, hvorvidt der udbetales børne- og ungeydelse til børn, der opholdersig i udlandet i strid med § 2, stk. 2, og herunder redegøre for et eventuelt omfang heraf.Svar
Kravet om barnets ophold her i landetBørne- og ungeydelsen er omfattet af forordning nr. 883/04 om koordinering af socialesikringsydelser. Efter artikel 67 i forordningen har en person ret til familieydelser i hen-hold til den kompetente medlemsstats lovgivning (typisk beskæftigelseslandet), også forde medlemmer af familien, der har bopæl i en anden medlemsstat.Det vil således være i strid med EU-retten, hvis de danske myndigheder håndhævedekravet om barnets opholdher i landet,jf. børne- og ungeydelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2, forEU/EØS-borgere omfattet af forordningen.Kravet om barnets ophold her i landet har da også været fraveget for EU/EØS-borgereomfattet af forordningen, siden børnechecken blev indført med virkning fra 1987. Denneundtagelse for EU/EØS-borgere har således siden 1987 - for god ordens skyld - fremgåetaf bekendtgørelser til loven, senest af § 17 i bekendtgørelse nr. 1563 om børne- og unge-ydelsen.Jeg vil således godt understrege, at kravet om barnets ophold intet har med den ændredeanvendelse af optjeningsprincippet at gøre.Ændring af praksisOptjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen blev indført ved lov nr. 1609 af 22. de-cember 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse, lov om børnetilskud og for-skudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister (herefter 2010-loven).Det er forudsat i bemærkningerne til 2010-loven, at de danske myndigheder – ved vurde-ringen af, om en person har optjent ret til børne- og ungeydelse – alene skal medregnebopæls- og beskæftigelsesperioder tilbagelagt i Danmark.Kommissionen rettede som bekendt henvendelse til Danmark i april 2013 foranlediget afen klage fra en tysk tilflytterfamilie til Danmark, som var blevet ramt af optjeningsprin-cippet. Det var Kommissionens opfattelse, at den danske anvendelse af optjeningsprin-cippet var i strid med det såkaldte sammenlægningsprincip i artikel 6 i forordning nr.883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser.
Side 2af 2
Efter en grundig juridisk vurdering og en nøje gennemgang af ny domspraksis på områ-det konkluderede regeringen i juni 2013, at den forudsatte anvendelse af optjeningsprin-cippet – som var beskrevet i bemærkningerne til 2010-loven – ikke var i overensstemmel-se med Danmarks EU-retlige forpligtelser og derfor ikke kunne opretholdes.Den EU-retlige forpligtelse – dvs. forpligtelsen til at sammenlægge perioder tilbagelagt iandre medlemsstater – følger som nævnt af en forordning. Det følger af artikel 288 iEUF-Traktaten, at forordninger er almengyldige og gælder umiddelbart i enhver med-lemsstat.Regeringen iværksatte på den baggrund en ændret administration, som blev varslet ved enpressemeddelelse den 18. juni 2013 og fulgt op af en egentlig Skrivelse nr. 9553 fra Social-og Integrationsministeriet og Skatteministeriet til Udbetaling Danmark om en ændretanvendelse af optjeningsprincippet for EU/EØS-borgere omfattet af forordning nr.883/04. Den ændrede administration indebærer, at de danske myndigheder medregnerperioder tilbagelagt i andre medlemsstater, når det vurderes om en person, der er omfattetaf forordningen, har optjent ret til børne- og ungeydelse.Den ændrede administration vil blive fulgt op af et lovforslag, som har til formål at sikre,at ikke blot den danske administration, men også bemærkningerne til 2010-loven bliverbragt i fuld overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget er sendt i høring den 24.februar 2014.
Side 3af 3