Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
31. marts 2014J.nr. 14-0671908
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 314af 3. marts 2014 (alm. del).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Hvilke undersøgelser af de øvrige medlemsstaters administration af udbetaling af socialesikringsydelser havde regeringen foretaget inden den 18. juni 2013, da den daværendeskatteminister orienterede Europaudvalget, Socialudvalget og Skatteudvalget om, at dendanske regering ville ændre administration af udbetalingen af børne- og ungeydelse?Svar
Kommissionen rettede som bekendt henvendelse til Danmark i april 2013 foranlediget afen klage fra en tysk tilflytterfamilie til Danmark, som var blevet ramt af optjeningsprin-cippet. Det var Kommissionens opfattelse, at den danske anvendelse af optjeningsprin-cippet var i strid med det såkaldte sammenlægningsprincip i artikel 6 i forordning nr.883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser.I perioden fra Kommissionen henvendte sig i april 2013 til regeringen traf sin beslutning ijuni 2013, blev der foretaget en grundig juridisk vurdering af Kommissionens henvendel-se.Når en henvendelse sker indenfor rammerne af det såkaldte pilotprojekt betyder det, atder er en potentiel traktatkrænkelsessag. Derfor er der fastlagt nogle formelle procedurer,som sikrer, at henvendelserne bliver analyseret tilbundsgående. I denne sag deltog eksper-ter fra Udenrigsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Social- og Integrationsministeriet,Skatteministeriet og Justitsministeriet i analysen.Analysen tog sit udgangspunkt i Kommissionens juridiske argumentation i sin henvendel-se samt to nye domme.Efter indførelsen af optjeningsprincippet har EU-Domstolen således afsagt to domme.Den såkaldte Bergstrøm-dom i 2011 og den såkaldte Chassart-dom i 2013.Det fremgår af dommene, at sammenlægningsprincippet finder anvendelse, uanset at denperson, der ansøger om en ydelse, endnu ikke har tilbagelagt beskæftigelsesperioder i denmedlemsstat, hvori der ansøges om ydelsen.Med andre ord har EU-Domstolen fastslået, at anvendelsen af sammenlægningsprincip-pet ikke forudsætter, at der er tilbagelagt perioder i den medlemsstat, der skal foretagesammenlægningen. Og det er på den baggrund, at den oprindelige anvendelse af optje-ningsprincippet – hvor man alene medregnede perioder tilbagelagt i Danmark – ikkelængere kan opretholdes.Der var således ikke grundlag for at inddrage andre medlemsstaters administration afudbetaling af sociale sikringsydelser i den juridiske analyse for at drage en juridisk konklu-sion.
Side 2af 2