Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
2. april 2014J.nr. 14-0671908
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 313af 3. marts 2014 (alm. del).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Vil ministeren oplyse, om de øvrige lande, der har et optjeningsprincip for sociale ydelseri deres nationale lovgivning, respekterer eksportabilitets- og sammenlægningsprincippet iforordning 883/04 i forbindelse med udbetaling af ydelserne, som det åbenbart fortolkesaf regeringen og EU-Kommissionen, eller er der eksempler på, at der kun medregnesperioder optjent i det land, der udbetaler ydelsen, og at børneydelse kun udbetales, hvisbørnene opholder sig i det land, der udbetaler ydelsen?Svar
I et svar fra tidligere skatteminister Holger K. Nielsen til Folketingets Udlændinge- ogIntegrationsudvalg af 7. oktober 2013 på spørgsmål 534 (alm. del) er der oplyst om reg-lerne om børneydelser i de øvrige EU-lande. Oplysningerne er indhentet af det daværen-de Social-, Børne- og Integrationsministerium fra Den Europæiske Kommissions databa-seom nationale sikringssystemerog opdateret og suppleret af ambassaderne i de 27 andreEU-lande.Det fremgår af svaret, at mange landestiller krav i national lovgivning om enten statsbor-gerskab eller fast bopæl i landet, herunder i visse tilfælde tillige fast bopæl i landet forbarnet. Dette gælder blandt andet Sverige, Finland og Frankrig. Enkelte lande, Cypern ogKroatien, stiller endvidere krav om 3 års forudgående ophold i landet som betingelse forudbetaling af den nationale børneydelse.Den omstændighed, at der stilles sådanne nationale krav, udelukker ikke, at der skal udbe-tales børneydelser til borgere fra andre EU-lande, hvis børn opholder sig i hjemlandet.Skatteministeriet har således modtaget oplysninger fra henholdsvis Sverige, Finland ogFrankrig om, at disse lande følger EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af socia-le sikringsordninger og derfor ikke håndhæver nationale krav om, at både barnet og for-sørgeren skal opholde sig i landet for at få ret til børneydelser. Disse lande accepterersåledes, at barnet opholder sig i et andet EU-land, end der hvor forsørgeren har tagetbeskæftigelse.Skatteministeriet har endvidere via Udenrigsministeriet og Den Danske EU-Repræsenta-tion i Bruxelles rettet henvendelse til de øvrige EU-lande med henblik på at få bekræftet,at disse tildelerbørneydelser i overensstemmelse med EF-forordning nr. 883/2004, ogherunder at der udbetales ydelser til børn i udlandet.I den forbindelse har både Cypern og Kroatien bekræftet, at deogså følgerEF-forord-ningnr. 883/2004, herunder sammenlægningsprincippet, og at 3 års-kravet ikke håndhæ-ves i forhold til EU-borgere, der flytter til landet fra et andet EU-land, men kun i forholdtil borgere fra tredjelande.Der er på nuværende tidspunkt modtaget svar fra følgende 21 lande, der alle oplyser, atde følger principperne i EF-forordning 883/2004 ved tildeling af børneydelser: Tyskland,Finland, Sverige, Frankrig, Kroatien, Slovenien, Tjekket, Estland, Holland, Irland, UK,
Side 2af 2
Slovakiet, Ungarn, Liatuen, Rumænien, Cypern, Malta, Grækenland, Polen, Spanien ogLetland.Jeg har ingen grund til at tro, at de resterende EU-lande ikke også efterlever forordnin-gen, men jeg har for god ordens skyld anmodet om, at der tages kontakt til de lande, derendnu ikke har svaret. Skulle der mod forventning være lande, der håndhæver krav omnationalitet, barnets ophold mv. i strid med EU-reglerne, vil jeg orientere udvalget herom.
Side 3af 3