Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384813_0001.png
27. juni 2014
J.nr. 14-0660218
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 304 af 28. februar 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384813_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenutabet, ved at de danske priser på benzin og diesel er hen-
holdsvis på niveau med og 10 pct. under niveauet i henholdsvis Tyskland og Sverige?
Ministeren bedes i besvarelsen inkludere moms og benzin- og dieselafgifter.
Svar
Benzin
Den danske pris på benzin er pt. ca. 12,2 kr. pr. liter, mens den er 11,9 kr. pr. liter i Sveri-
ge og 11,3 kr. pr. liter i Tyskland,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Priselementer for benzin
Kr. pr. liter
Danmark
Sverige
Tyskland
Markedspris
12,2
11,9
11,3
Afgift
4,5
4,7
4,9
Moms
2,4
2,4
1,8
Pris ekskl. moms
og afgifter
5,3
4,8
4,6
Anm.: Priserne er aflæst 17. marts 2014.
Kilde: EU-Kommissionen,
http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm
og Skatteministeriet
Prisen består blandt andet af moms og afgifter. De danske afgifter er højere end de tyske
og svenske. Den danske afgift er inkl. energi-, CO2- og NOx-afgift. Den svenske afgift er
inkl. energi- og CO2-afgift.
Benzin- og dieselforbruget følger Energistyrelsens fremskrivning frem til og med 2035,
hvorefter forbruget antages at falde med 2 pct. om året. Det forudsættes, at afgifterne i
Danmark, Sverige og Tyskland stiger med 1,8 pct. om året, hvilket betyder, at forskellen
mellem den danske afgift og den udenlandske afgift også stiger 1,8 pct. om året. Bereg-
ningerne er blandt andet følsomme overfor udviklingen i benzin- og dieselforbruget.
Der tages udgangspunkt i, at der skal nås en pris svarende til den svenske og tyske (og 10
pct. under) via afgifterne. Det betyder, at den danske pris ekskl. moms og afgifter ikke
ændres. Det forudsættes, at ændringerne i afgiften slår fuldt igennem på prisen. Dermed
skal afgiften fx nedsættes med ca. 26 øre for at nå en pris som i Sverige og ca. 1,20 kr. for
at nå en pris på 10 pct. under den svenske. Afgiften skal sættes ned med ca. 72 øre for at
nå en pris som i Tyskland og ca. 1,63 kr. for at nå en pris på 10 pct. under den tyske.
En nedsættelse af afgifterne, så der nås en pris som i Sverige skønnes at give et umiddel-
bart, varigt mindreprovenu på ca. 220 mio. kr. De skønnede provenumæssige virkninger
umiddelbart samt efter tilbageløb og adfærd
af de adspurgte afgiftsnedsættelser frem-
går af tabel 2. Det umiddelbare mindreprovenu er stigende med størrelsen af afgiftsned-
sættelserne.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384813_0003.png
Tabel 2. Varige provenumæssige konsekvenser ved ændret benzinafgift
Mio. kr., 2014-niveau
Pris som i Sverige
Pris som i Tyskland
10 pct. under Sverige
10 pct. under Tyskland
Umiddelbart provenu
-220
-610
-1.030
-1.380
Provenu efter tilbageløb og adfærd
20
30
-10
-80
Anm.: Adfærdseffekter er opgjort inkl. virkning på arbejdsudbud. Prisen på diesel er forudsat uændret.
Ved en mindre nedsættelse af afgiften kan de afledte provenuvirkninger af ændret adfærd,
i form af et øget forbrug, mindre grænsehandel, merprovenu fra andre bilafgifter og øget
arbejdsudbud, potentielt være større end det umiddelbare mindreprovenu. Det vurderes
ikke at være tilfældet ved en større nedsættelse af afgiften. Det skal understreges, at de
skønnede adfærdsmæssige virkninger er forbundet med stor usikkerhed.
En nedsættelse af afgiften på benzin vil medføre en større udledning af CO2.
Diesel
Prisen på diesel er pt. ca. 10,9 kr. pr. liter, mens den er 11,7 kr. pr. liter i Sverige og 10,1
kr. pr. liter i Tyskland,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Priselementer for diesel
Kr. pr. liter
Danmark
Sverige
Tyskland
Markedspris
10,9
11,7
10,1
Afgift
3,1
4,1
3,5
Moms
2,2
2,3
1,6
Pris ekskl. moms
og afgifter
5,6
5,3
5,0
Anm.: Priserne er aflæst 17. marts 2014.
Kilde: EU-Kommissionen,
http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm
og Skatteministeriet
Den svenske pris er højere end den danske pris. Derfor ses der i det næste ikke på tilfæl-
det, hvor den danske pris er på niveau med den svenske.
EU's minimumsafgift på diesel er 330 euro pr. 1.000 liter. Omregnet til danske kroner
svarer det til ca. 2,5 kr. pr. liter. Kun CO2- og energiafgiften skal medtages i minimums-
satsen. Det betyder, at afgiften med den nuværende fordeling af afgifter på energi og CO2
således mindst skal udgøre 2,5 kr. pr. liter for at overholde EU's minimumssatser. Det
betyder, at det ikke vil være muligt at nå en pris svarende til den tyske (eller en pris på 10
pct. under den tyske) gennem lavere afgifter, da afgiften så bliver lavere end EU's mini-
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384813_0004.png
mumsafgift. Der er derfor ikke foretaget beregninger af dieselpriserne i forhold til Tysk-
land.
Der tages udgangspunkt i, at der skal nås en pris svarende til 10 pct. under den svenske
pris via afgifterne. Den danske pris ekskl. moms og afgifter forudsættes uændret.
Den danske afgift skal således være ca. 2,8 kr. pr. liter, svarende til en nedsættelse på ca.
30 øre pr. liter. En nedsættelse af afgifterne på diesel med ca. 30 øre pr. liter skønnes at
medføre et umiddelbart, varigt mindreprovenu på godt 400 mio. kr. Efter adfærd og til-
bageløb skønnes det varige mindreprovenu med betydelig usikkerhed at udgøre godt 100
mio. kr.,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Varige provenumæssige konsekvenser ved ændret dieselafgift
Mio. kr., 2014-niveau
10 pct. under Sverige
Umiddelbart provenu
-440
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-140
Anm.: Adfærdseffekter er opgjort inkl. virkning på arbejdsudbud. Benzinprisen er forudsat uændret.
Afgiften på diesel i Danmark er i forvejen lav sammenlignet med afgiften i Tyskland og
Sverige. Derfor er adfærdseffekten ved nedsættelse af afgiften på diesel mindre markant
end ved nedsættelse af afgiften på benzin.
En nedsættelse af afgiften på diesel vil, ligesom en nedsættelse af afgiften på benzin, med-
føre en større udledning af CO2.
Ved en pris, der er 10 pct. under den svenske pris på både benzin og diesel, skønnes et
varigt mindreprovenu på ca. 150 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Samlede varige provenumæssige konsekvenser ved ændret benzin- og dieselafgift
Mio. kr., 2014-niveau
Pris som i Sverige (dieselpris uændret)
Pris som i Tyskland (dieselpris uændret)
10 pct. under Sverige
10 pct. under Tyskland (dieselpris uændret)
Umiddelbart provenu
-220
-610
-1.470
-1.380
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
20
30
-150
-80
Anm.: Adfærdseffekter er opgjort inkl. virkning på arbejdsudbud. Som nævnt ovenfor er det kun muligt at nedsætte den danske afgift på diesel
for at nå en pris, der er 10 pct. under den svenske pris. I de andre tilfælde er dieselprisen uændret. Det skyldes, at EU's minimumsafgifter skal
overholdes. Prisen i Danmark ekskl. moms og afgifter fastholdes. Prisen ekskl. moms og afgifter er lavere i Tyskland end i Danmark.
Side 4 af 4